- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

A321XLR får EASA-godkendelse med PW-motorer

Airbus forventer, at det vil skabe interesse for de nye ultralangtrækkende A321XLR-fly, at disse nu har fået den nødvendige certificering til at gå i luften med GTF-motorer fra Pratt & Whitney.

I det sidste lange stykke tid har de såkaldte GTF-motorer (Geared Turbofan) fra Pratt & Whitney givet en række flyselskaber hovedpine, fordi en produktionsfejl i eksisterende motorer har betydet, at fly har måttet parkeres for en tid med henblik på at blive tjekket.

Fejlen består af en sjælden defekt i noget pulvermetal, som i værste fald kan føre til at visse motorkomponenter revner. Det er blandt andet lavprisflyselskabet Wizz Air, Vueling og Lufthansa, der har været udfordret af, at selskabernes fly skal inspiceres.

Nu er motortypen blevet godkendt til brug på Airbus nye ultralangtrækkende A321XLR-flytype, som den europæiske flyproducent satte gang i leveringerne af sidste efterår, da Iberia modtog det første fly af typen den 30. oktober.

Flere ventes at følge trop
I juli sidste år nikkede Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur EASA til, at Pratt & Whitneys CFM LEAP-1A-motorer kunne benyttes, og nu er GTF-motorer også blevet certificeret. Det ventes, at de første A321XLR’ere med motorer fra producenten vil komme i luften senere i år.

Christian Scherer, der er administrerende direktør for afdelingen Commercial Aircraft hos Airbus, mener, at den nye certificering vil få flere kunder til at kigge i retning af flytypen.

”A321XLR har allerede bevist flyets store alsidighed i og med, at det krydser Atlanten dagligt. Med certificeringen, og når en GTF-dreven A321XLR tages i brug, vil det resultere i, at flere selskaber vil benytte sig af denne nyskabende flytype.”

Airbus oplyser, at der indtil videre er afgivet bestillinger på omkring 500 Airbus A321XLR’ere.

Benytter GTF-motorer for første gang
Icelandair har bestilt 32 Airbus A321LR- og A321XLR-fly, og det islandske flyselskab har valgt, at disse skal være udstyret med Pratt & Whitneys GTF-motorer. Det er første gang, at selskabet har bestilt denne motortype.

Selskabets koncernchef Bogi Nils Bogason hæfter sig ved, at motortypen vil øge Airbus-flyenes rækkevidde og effektivitet, ligesom den også ventes at reducere brændstofforbruget og CO2-udledninger med op til 30 procent per sæde sammenlignet med de 757’ere, som flyene erstatter.

Det første af selskabets A321LR-fly blev leveret til Icelandair i begyndelsen af december sidste år, mens XLR ventes at blive en del af flåden i 2029.


Relaterede artikler:

Aer Lingus har nu også Airbus A321 XLR

Iberia sender ny A321XLR til Stockholm

Icelandair vælger udskældte GTF-motorer til 32 Airbus-fly