Første Airbus A321XLR til Aer Lingus. (Foto: Airbus | PR)

Aer Lingus har nu også Airbus A321 XLR

Irske Aer Lingus har i denne uge fået leveret to splinternye Airbus A321XLR, der skal bruges i den transatlantiske ekspansion. For nylig debuterede IAG-søsterselskabet Iberia med XLR’en.

Det irske IAG-selskab Aer Lingus fik i sommeren 2019 leveret den første af otte Airbus A321LR, og nu har selskabet taget hul på endnu et kapitel i flådefornyelsesprogrammet.

Onsdag kunne Aer Lingus tage levering af de første to af seks Airbus A321XLR, der er en ultralangtrækkende udgave af det populære Airbus-fly.

Forskellen mellem A321LR og A321XLR er, at førstnævnte har en rækkevidde på 7.410 kilometer, mens XLR-versionen kan flyve helt op til 8.700 kilometer.

Med leveringen af de splinternye A321XLR’ere, der har fået registreringerne EI-XLR og EI-XLT, vil Aer Lingus blive det andet selskab i verden til at operere flytypen, da første eksemplar for nylig blev leveret til IAG-søsterselskabet Iberia.

Det er planen, at XLR-flyene skal benyttes på nye og eksisterende transatlantiske ruter, og selskabet peger specifikt på Nashville og Indianapolis som nogle af de nye og samlet 18 destinationer, der betjenes i USA.

En væsentlig milepæl
Flyene, der er samlet hos Airbus i Hamborg, får fremover base i Dublin Airport, hvor selskabet har hovedkontor.

Aer Lingus har valgt en konfiguration med 184 sæder i to serviceklasser. Forrest er der 16 sæder i business class, og dermed er der blevet plads til 168 passagerer i economy class. Samtidig er det første fly i flåden, der kan tilbyde den nye Airspace Cabin fra Airbus med de ekstra store kabinehylder samt justerbar kabinebelysning.

“Ankomsten af ​​vores to nye Airbus A321XLR markerer en væsentlig milepæl for Aer Lingus. XLR’s lang rækkevidde-egenskaber gør det muligt for os at rejse dybere ind i Nordamerika og tilbyde tidligere ubetjente markeder større forbindelse til Europa gennem vores Dublin-hub,” siger Lynne Embleton, der er CEO hos Aer Lingus.

Aer Lingus forventer, at selskabet inden udgangen af 2025 vil kunne udvide XLR-flåden fra to til seks fly.

 

Relaterede artikler:

Første Airbus A321XLR er leveret til Iberia

Iberia bliver lanceringskunde på Airbus A321XLR

Aer Lingus har modtaget første A321LR