- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

A4E: Vi skal forhindre luftfartskaos i 2023

Brancheorganisationen Airlines for Europe opfordrer alle aktører i europæisk luftfart til at tage ved lære af lufthavnskaosset i den forgangne sommer for at forhindre en gentagelse.

Sommeren 2022 vil i høj grad blive husket som sommeren med kaos i mange europæiske lufthavne, der kæmpede med lange køer, forsinkede fly og ophobede bagagemængder som følge af manglende personale.

Situationen var i flere perioder kaotisk i store lufthavne som London Heathrow Airport og Amsterdam Schiphol Airport. Lufthavnene satte kapacitetsloft på antallet af afgange og måtte på den baggrund bede flyselskaber om at reducere antallet af flyvninger.

Lufthavnskaosset rundt om i Europa var på mange måder utåleligt for flyselskaberne, der i løbet af foråret og sommeren for alvor begyndte at komme i luften igen efter nedlukningen under coronapandemien.

For at undgå lignende kaos i sommeren 2023 kommer den europæiske brancheorganisation Airlines for Europe (A4E) nu med en opfordring til alle aktører i europæisk luftfart. Organisationen ønsker, at alle parter lever op til deres ansvar for at sikre, at fejlene fra den forgangne sommer ikke gentages til næste år.

Flyselskaber er afhængige af kompleks infrastruktur
Ved en igangværende konference afholdt af den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol fremhæver Thomas Reynaert, der er direktør for A4E, udfordringerne med at øge kapaciteten efter næsten to års lav aktivitet i flyindustrien. Han nævner, at flyselskaberne er meget afhængige af en kompleks infrastruktur, der i løbet af sommeren ikke har fungeret optimalt.

Thomas Reynaert fremhæver underbemanding i sikkerhedskontrollen, langsom grænsekontrol og flyvelederstrejker som udfordrende elementer for flyselskaberne. Særligt bekymrende er visse lufthavnes anmodninger til flyselskaberne om med kort frist at reducere kapaciteten.

”Flyselskaber er afhængige af en lang række tjenester for at fragte passagerer fra A til B til tiden. Alt for ofte i løbet af sommeren har flyselskaber haft yderligere udfordringer på grund af fejl i lufthavne, utilstrækkeligt personale hos ground handling og ATC-strejker. Ofte opstår disse problemer med meget kort varsel, hvilket gør det svært for flyselskaber at tilpasse sig,” siger han.

Fælles europæisk tilgang er nødvendig
Flyselskaberne opererer ikke i et vakuum, pointerer Thomas Reynaert, der mener, at der er brug for en fælles europæisk tilgang for at undgå kapacitetsreduktioner med især kort varsel.

”Flyselskaber arbejder utrætteligt på at imødekomme passagerernes efterspørgsel og sikre, at fly afgår og ankommer til tiden. A4E og dets medlemmer har været i tæt kontakt med dets lufthavnspartnere, leverandører, EU-Kommissionen og nationale regeringer for proaktivt at løse sommerens udfordringer. Vi forventer, at andre også vil fortsætte med at engagere sig positivt og proaktivt for at sikre, at vi ikke ser kaosset fra sommeren 2022 gentage sig,” fortæller han.

De nordiske medlemmer af A4E tæller Finnair, Icelandair og Norwegian, og herudover er blandt andet Air Baltic, Air France-KLM, International Airlines Group (IAG), Lufthansa Group og Ryanair medlem.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber i ny offensiv mod EU261-forordning

Efterlyser konkret plan for genstart af flyrejser

Flyselskaber afviser danskstøttet EU-plan for afgifter