Parkerede Lufthansa-fly i Frankfurt Lufthavn. (Foto: Oliver Roesler/Lufthansa)

Efterlyser konkret plan for genstart af flyrejser

De 16 medlemmer af Airlines for Europe opfordrer EU til en fælles tilgang til genstart af flyrejser. Vaccinerede rejsende skal have lov at rejse uden begrænsninger, mener A4E.

Selvom de 16 flyselskaber, der er medlem af lobbysamarbejdet Airlines for Europe (A4E) til dagligt er i benhård konkurrence, så er der fælles fodslag, når det gælder COVID-19-pandemien og arbejdet med at få flyene tilbage i luften.

Det fremgår af et nyt positionspapir, som A4E har offentliggjort. Heri efterlyser flyselskaberne bedre koordinering og fælles initiativer til at bringe luftfarten tilbage på rette kurs.

“Vi beder medlemsstaterne om at blive enige om en fælles tilgang til genstart af flyrejser, så snart det er sikkert at gøre det i 2021, hvilket er styrket af udsigterne fra de iværksatte vaccinationsprogrammer.

Desværre står luftfartsselskaberne fortsat over for et utal af divergerende nationale COVID-19-krav, ofte introduceret med meget kort varsel. A4E opfordrer igen til en koordineret tilgang blandt de europæiske medlemsstater, som er afgørende for at øge harmonisering, gennemsigtighed og forudsigelighed for borgere og virksomheder,” hedder det i positionspapiret.

Ikke vaccinekrav for flyrejser
Ifølge A4E er udrulning af vacciner det vigtigste våben til at hjælpe de europæiske medlemsstater til at styre pandemien, genstarte økonomien og genoprette offentlighedens tillid til at kunne rejse sikkert.

Men til gengæld er A4E ikke tilhænger af et vaccinekrav for at få adgang til at kunne gennemføre en flyrejse.

“Enhver obligatorisk forbindelse mellem vaccine og flyrejser vil imidlertid være disproportionalt og uacceptabelt, især da ingen sådan bestemmelse vil kunne anvendes ved EU’s landegrænser,” skriver A4E.

Samtidig understreges det, at vaccinen i stedet for bør bruges som et ekstra værktøj til at genstarte flyrejser samt genetablere flyforbindelser og den frie bevægelighed inden for EU.

Herudover bør verifikationssystemer for test og vaccine være tilpasset internationale standarder fra eksempelvis WHO, WEF (Common Pass) og IATA (Travel Pass). I mellemtiden bør nationale coronapas kunne bruges som verifikationsmetode.

Forbedret koordinering af rejserestriktioner
A4E har også fokus på de mange rejserestriktioner i medlemslandene, og der er en kraftig opfordring til en forbedret og effektiv europæisk koordinering for at kunne hjælpe luftfartsindustrien på fode igen.

“På trods af koordineringsindsatsen på kommissions- og rådsniveau forbliver de mange forskellige nationale regler en realitet. Det er endda blevet mere indviklet siden december 2020 med forskellige krav til test før rejsen, som blev indført af mange medlemsstater, hvortil passagerer skal tilføje forskellige regler om karantæne og test efter ankomst,” mener A4E.

Udover en forbedret koordinering bør der, ifølge A4E, også fokuseres på mere stabilitet og forudsigelighed, da efterspørgslen bliver konstant påvirket af skiftende regler samt indførelse af nye restriktioner med kort varsel. Herudover efterlyser man også en større detaljeringsgrad ved restriktioner på regionale destinationer. Der burde for eksempel være restriktioner opdelt på øer i området med de græske øer, Balearerne eller De Kanariske Øer.

Endelig bør medlemsstaterne aktivt søge at oprette sikre rejsekorridorer med tredjelande, som der blandt andet er etableret mellem Tyskland og Tyrkiet.

Harmoniseret EU-testprotokol
A4E-flyselskabene er tilhængere af en klar og harmoniseret EU-testprotokol, hvor de tilgængelige lyntests, der prismæssigt er overkommelige, pålidelige og hurtige, bør anvendes i videst mulig omfang.

“Deres pålidelighed er forbedret dramatisk i løbet af de seneste ti måneder, og nogle antigenforsøg på markedet kommer nu meget tæt på PCR-tests med hensyn til pålidelighed,” hævder A4E.

Til gengæld er A4E-medlemmerne imod de mange karantænekrav, der lægger en begrænsning på lysten til at flyve. 

“Det er ikke proportionalt at udsætte flyrejsende, der allerede er testet negative for yderligere krav om karantæne,” understreger lobbyorganisationen.

Medlemmerne af A4E, der tilsammen repræsenterer 70 procent af den europæiske flytrafik, tæller Aegean Airlines, airBaltic, Air France-KLM, Cargolux, easyJet, Finnair, IAG, Icelandair, Jet2.com, Lufthansa Group, Norwegian, Ryanair, Smartwings, TAP Portugal, TUI og Volotea.

 

Relaterede artikler:

Coronapas: SAS og lufthavne ønsker international model

Danmark skal have et digitalt coronapas

Qantas står alene med vaccinekrav