Ethiopian er blandt initiativtagerne til African Open Skies. Foto: Ethiopian Airlines.

Nu åbner African Open Skies

Den længe ventede åbning af et fælles afrikanske luftfartsmarked bliver nu en realitet.

Det fælles intra-afrikanske luftfartsmarked bliver langt om længe en realitet, når Den Afrikanske Union (AU) den 28. januar underskriver de endelige direktiver på baggrund at fornyede forhandlinger om liberalisering af det afrikanske luftrum – etableringen af African Open Skies.

Det fælles afrikanske luftfartsmarked (SAATM) skulle oprindeligt være startet for en snes år siden efter vedtagelsen af 1999 Yamoussoukro Decision i 1999. Efter adskillige år med mislykkede starter, begyndte AU nye forhandlinger om at åbne markedet i januar 2015, men også her blev fristen overskredet på grund af juridiske teknikaliteter.

Startede forfra
“Den juridiske afdeling fortalte os, at sagen ikke var blevet godkendt på den måde den skulle. I stedet for at få en ny godkendelse, blev sagen blot registreret, og det har nu kostet os ekstra to år. Herefter ændrede AU sine processer, så vi måtte starte forfra”, forklarer Iyabo Sosina, der er chef for AFCAC – organisationen, der er ansvarlig for, at African Open Skies endelig gennemføres.

SAATM bliver bragt til live den 28. januar, når statscheferne i AU underskriver dekreterne om passagerbeskyttelse og konkurrenceforhold i det liberaliserede flymarked på AUs topmøde i Addis Ababa, Etiopien.

Flybranchen står bag otte millioner afrikanske jobs og liberaliseringen vil skabe muligheder for længe ønskede flyforbindelser på det afrikanske kontinent og dermed styrke den økonomiske udvikling.

300.000 direkte jobs
“Etableringen af et fælles afrikansk flytransportmarked vil skabe flere muligheder for at fremme handel, investeringer over grænserne iblandt andet turismeaktiviteter, som vil resultere i skabelsen af yderligere 300.000 direkte og to millioner indirekte jobs, som vil bidrager betydeligt til samarbejdet og til en socio-økonomisk vækst for kontinentet”, siger AUs kommissær for infrastruktur og energi, Amani Abou-Zeid.

Men denne milesten i samarbejdet skal ses i sammenhæng med, at Afrika består af 55 nationer, hvoraf 44 underskrev Yamoussoukro Decision. Imidlertid har kun 23 nationer ratificeret deres forpligtelser over for SAATM. Hertil kommer, at godkendelsen skal gennem syv konkrete trin for at blive implementeret i de enkelte nationer, som hver for sig skal erklære, at de åbner deres luftrum.

I dag har 23 nationer skrevet under på kravene. Det er Benin, Botswana, Burkina Faso, Cape Verde, Congo, Elfenbenskysten, Egypten, Etiopien, Gabon, Ghana, Guinea, Kenya, Liberia, Mali, Mozambique, Niger, Nigeria, Rwanda, Sierra Leone, Sydafrika, Swaziland, Togo og Zimbabwe.

Afrika er verdens næststørste kontinent, men de Afrikanske flyselskaber har under tre procent af den globale trafik. I 2025 skønnes markedet at være vokset fra 76,6 millioner til 300 millioner passagerer.

Relaterede artikler:

Afrikas største flyselskab får økonomisk hjælp

SAS opsiger aftale med afrikansk Star Alliance-selskab

Zambia Airways genopstår