Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Åbning af Berlin lufthavn udskudt på ubestemt tid

Berlins nye storlufthavn kommer ikke til at åbne til oktober, som det ellers var planen. Hvornår det bliver, er endnu ukendt.

Skandalen omkring færdiggørelsen af Berlins nye storlufthavn, Berlin Brandenburg, ser ud til at fortsætte. Efter flere ugers rygter bekræfter lufthavnen nu officielt, at åbningsdatoen den 27. oktober 2013 ikke kommer til at holde. Hvornår den tyske hovedstad så får sin hårdt tiltrængte storlufthavn er ikke lagt fast.

Oprindeligt var det planen, at lukke byens to nuværende lufthavne og åbne den nye i oktober 2011. Det blev udsat til 3. juni 2012. Men under en måned før åbningen, blev det så skubbet til marts 2013. Og i efteråret 2012 blev det rykket på ny til den 27. oktober 2013 til vinterfartplanernes ikrafttræden.

Den tyske stat er sammen med kommunerne Berlin og Brandenburg ejer af lufthavnen. Mandag valgte Berlins bogmester at træde tilbage fra posten som bestyrelsesformand for lufthavnen.

20.000 branddetektorer
Det er blandt andet ventilationssystemerne i lufthavnens terminaler, som volder problemer. Brandmyndighederne har opstillet mere end 300 scenarier for brande og forlanger, at der inden for 15 minutter efter udbruddet af en brand er røgfrit i en højde på 2,15 meter fra terminalgulvet og op. Det kræver et effektivt udluftningssystem.

Ved en eventuel brand skal 3.500 klapper i udluftningskanalerne automatisk lukke sig, ligesom flere hundrede døre skal lukke til. Vinduer skal være i stand til automatisk at lukke eller åbne sig alt efter behovet for at afgrænse branden eller suge frisk luft ind i terminalen. 20.000 branddetektorer og mere end 1.000 højtalere skal kobles til systemet.

Det er blandt andet udformningen af lufthavnens karakteristiske tag, der har besværliggjort transporten af røg gennem udluftningskanalerne.

Skændsel for hele Tyskland
Forsinkelsen af den nye lufthavn har mødt skarp kritik fra Lufthansa og især airberlin, der har anlagt en offensiv vækstplan med udgangspunkt i den ekstra kapacitet, der bliver til rådighed, når selskabet rykker fra den overfyldte Tegel-lufthavn og ud til Brandenburg. En plan, som selskabet har været nødt til at lægge væk igen og igen.

”Problemerne med Berlin Brandenburg lufthavnen er en skændsel for hele Tyskland, som ellers står for fremragende ingeniørarbejde,” sagde airberlins kommercielle direktør, Paul Gregorowitsch, i efteråret 2012 til CHECK-IN.dk.

Airberlin har i forbindelse med den aktuelle udskydelse efterspurgt, at lufthavnen kommer op med en troværdig dato, som luftfartsselskaberne kan planlægge efter og som viser sig at holde.

Senere på måneden skal lufthavnens bestyrelse tage stilling til hvornår lufthavnen kan forventes at blive indviet. En mulig ny indvielsesdato kunne være søndag den 30. marts 2014. Det er nemlig her sommerfartplanen for 2014 træder i kraft, ligesom 27. oktober 2013 er der, vinterfartplanen for 2013/2014 træder i kraft.

Prisen for lufthavnsprojektet er steget fra omkring 15 mia. danske kroner til over 32 mia. danske kroner.