Koncernchef Rickard Gustafson efterfulgt af stewardesser fra flere årtier. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Året der gik, 2. del

Anden halvdel af 2016 bød på 70 års fødselsdag, udvidelsesplaner i Københavns Lufthavn, et kriseregnskab fra dansk flyselskab samt SAS-planer om baser i udlandet.

CHECK-IN.dk bringer her andet afsnit af et tilbageblik på de væsentligste begivenheder i 2016 i dansk og international luftfart.

Juli
Årets første seks måneder blev rundet af med et voldsomt terrorangreb i Istanbuls Atatürk-lufthavn, der kostede flere end 40 personer livet. Vi skulle samtidig ikke langt ind i juli, før endnu et terrorangreb ramte Europa, da en lastbil på Bastilledagen den 14. juli pløjede sig ind i en menneskemængde på Promenade des Anglais i Nice. Terrorfrygt og Brexit-eftervirkninger fik midlertidigt efterspørgslen efter flyrejser til at falde, og Lufthansa måtte ud med en nedjustering i slutningen af juli måned.

Det var dog ikke kun terror og Brexit, at sommeren handlede om. Norwegian fik alvorlige ridser i lakken, da selskabet pludselig ikke kunne flyve gæsterne til og fra ferierejsemålene. Piloternes fagforening havde trukket en aftale om piloternes salg af ekstra vagter tilbage, og dermed kunne flyene ikke komme i luften. Norwegian kunne heller ikke skaffe alternativer, og gæsterne måtte selv klare paragrafferne.

I en anden faglig konflikt kom SAS og CAU endelig overens om hvilemodulerne, så langdistanceflyene uden separate hvilemoduler også kunne bemandes af dansk kabinepersonale.

En anden større konflikt fandt også sin løsning i løbet af juli måned. Den russiske regering havde siden slutningen af 2015 forbudt russiske charterturister at rejse til Tyrkiet som sanktion efter nedskydning af et russisk jagerfly ved grænseområdet til Tyrkiet. Det skulle dog hurtigt vise sig, at præsident Recep Tayyip Erdoğan skulle få brug for de russiske gæster, for de europæiske turister forsvandt langsomt hen over efteråret efter et mislykket statskup i midten af juli, der fik de skandinaviske myndigheder til at skærpe rejsevejledningen til Tyrkiet i 24 timer, inden det hele atter blev afblæst.

Juli var også måneden, hvor otte amerikanske flyselskaber fik tilladelse til at flyve til Havana fra samlet 10 amerikanske lufthavne, mens børn og voksne over hele verden blev grebet af Pokemon-dillen, så eksempelvis Københavns Lufthavn var nødt til at udsende en såkaldt Safety Altert for at indskærpe, at det ikke var tilladt at jagte de små uhyrer på området ved lufthavnens baner.

August
Den 1. august kunne SAS fejre 70 års fødselsdag. Det blev dog i første omgang markeret i stilhed, da større festivitas var planlagt til den 17. september, hvor selskabets første flyvning fandt sted. Samtidig med fødselsdagen fik SAS nye uniformer, og da de blev præsenteret i begyndelsen af august startede det forventede debat, om hvad der er moderigtigt.

Det ekspansive Dubai-flyselskab Emirates har indtil videre haft en pæn ulykkesstatistik. Men den 4. august brød et Boeing 777-fly i brand efter landingen i Dubai International Airport, og heldigvis blev alle passagerer reddet ud i tide.

Nordic Seaplanes' Twin Otter-maskine over Aarhus by.

Nordic Seaplanes’ Twin Otter-maskine over Aarhus by.

Den populære vandflyrute mellem Aarhus og København kom i midten af august i en bureaukratisk klemme, da den kroatiske licensindehaver midlertidig fik indraget licensen på de hjemlige fly, hvilket også betød, at Nordic Seaplanes måtte ligge stille, inden flyet en uges tid efter, atter kunne komme på vandet og i luften.

I Karup Lufthavn havde man til gengæld ikke ligget stille hen over sommeren. På et stort anlagt pressemøde i slutningen af august, kunne lufthavnen præsentere en ny charterrute samt en navnekonkurrence, der fik det udfald, at den midt- og vestjyske lufthavn fra begyndelsen af 2017 vil hedde Midtjyllands Lufthavn.

September
Lufthavnen på Djursland hedder stadig Aarhus Lufthavn, selvom aarhusianerne ikke har udsigt til at få en mere bynær lufthavn, som har været et ønske gennem mange år. På et byrådsmøde i begyndelsen af september blev lufthavnsplanerne endeligt begravet af borgmester Jacob Bundsgaard (S), efter at EU´s konkurrencemyndigheder havde afvist muligheden for at Aarhus Kommune kunne støtte lufthavnsprojektet økonomisk.

I charterbranchen har Star Tour gennem de senere år været den sikre to´er efter Spies. I løbet af september tog man hul på indfasningen af det nye navn, som fremover skulle være TUI, som den store tyske rejsekoncern også hedder. Samtidig løftede man sløret for, at man ville være størst i Danmark i løbet af nogle år.

Der var livlig aktivitet i charterbranchen. SunCharter valgt at bryde med “hele Nordjyllands rejsearrangør” koncept og præsenterede på et pressemøde i Billund Lufthavn i midten af oktober, at man ville rykke ind i den syddanske lufthavn fra sommeren 2017. Men blot seks uger senere blev selskabet solgt til Primo Tours i Ringkøbing, der selv flyver fra Billund Lufthavn. Derfor bliver planerne justeret.

Hos SAS valgte man den 1. september at omdøbe det omdiskuterede brændstoftillæg, så det fremover hedder indenrigsgebyr og internationalt gebyr, og British Airways franchise-partneren Sun-Air annoncerede, at selskabet ville etablere base med i første omgang to fly i Bremen i Nordtyskland.

I september lukkede Lufthansa ned i Aalborg og fløj sidste gang til den nordjyske lufthavn, og kort tid efter var det Turkish Airlines, der i første omgang vinterlukkede og sidenhen meddelte, at man ikke foreløbigt kom tilbage til Aalborg lufthavn.

SAS satte Cimber til salg og orienterede de faglige organisationer i midten af september måned. Det skandinaviske flyselskab var langt i forhandlingerne med CityJet, da omtalen i de danske medier fik spanske Air Nostrum til at reagere. Forhandlingsforløbet trak ud, og selvom SAS forventede en afslutning af salget inden jul, er der i skrivende stund ikke kommet en aftale på plads.

I september opstod der ny debat om rationalet for lukningen af Terminal 1, da Københavns Lufthavn havde oplevet en sommer med stopfyldte terminaler og lange køer ved sikkerhedskontrollen som følge af passagervæksten. Den daværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V) bad CPH i utvetydige vendinger om at få etableret et separat sikkerhedsspor, og blot seks uger senere kunne CPH tage det nye indenrigsspor i brug.

Oktober
SAS tog hul på en epoke med nye mellemdistancefly, da det første af 30 Airbus A320neo blev præsenteret i en kold hangar i Stockholm den 25. oktober med omkring 30 indbudte pressefolk. Anderledes så det ud i Riga, da airBaltic præsenterede det nye Bombardier CS300-fly. Her var der journalister fra hele Europa, der sammen med Letlands præsident og 1.000 andre skabte en af de mest festlige og spektakulære begivenheder, der er set længe i nordisk luftfart.

I slutningen af oktober løftede Københavns Lufthavn den første del af sløret for de kommende års udbygningsplaner. Her vil man i første omgang bygge en bro over det kaos, der ofte hersker i Terminal 3, så passagerer, der ankommer med Metroen og skal videre til Terminal 2 og den centrale sikkerhedskontrol, bliver ledt hen over terminalen via en gangbro i første sals højde.

SAS overraskede alt og alle ved at annoncere en ny rute fra København til Færøerne fra foråret 2017. Det var en af de mest overraskende danske rutenyheder, der blev præsenteret i 2017, hvor Wizz Air fortsatte opjusteringen i København og Billund, og nye selskaber som rumænske Blue Air og russiske Ural Air meldte deres ankomst i CPH. Derimod besluttede easyJet sig for at forlade den konkurrenceramte rute mellem København og London-Luton og flyttede i stedet ruten til Stockholm-Arlanda, der i efteråret 2016 kunne præsentere den ene rutenyhed efter den anden.

November
Ryanair indledte årets næstsidste måned med at annoncere en base i Frankfurt Lufthavn. Netop den tyske storlufthavn var sammen med Paris-CDG og London-LHR blandt de tre lufthavne i Europa, hvor man ikke forventede, at det irske lavprisflyselskab ville komme ind. Men lufthavnens ledelse er ikke tilfreds med væksten, og har udarbejdet nye takstregulativer, der belønner flyselskaber, der kan skabe vækst. Det er ikke faldet i god jord hos Lufthansa.

Air France-KLM var blevet tydeligt inspireret af Lufthansa langdistancesatsning med Eurowings, og den fransk-hollandske luftfartskoncern meldte ud, at man er i gang med at etablere en ny langdistanceenhed i koncernen. Det er åbenbart blevet det nye “sort” hos de store luftfartskoncerner, for inden året rindede ud, havde IAG også meldt sig på banen med et ny langdistanceselskab med base i Barcelona El-Prat. Dermed får Norwegian kamp til stregen, når de mange Boeing 787-Dreamlinere skal i trafik fra nye europæiske baser.

Ole Birk Olesen (LA)

Ole Birk Olesen (LA)

Regeringsomdannelsen betød, at luftfarten igen skulle have ny minister. Den meget afholdte Hans Chr. Schmidt (V) blev erstattet af Ole Birk Olesen (LA), der får en stort arv at løfte fra den sønderjyske Venstre-politiker, der i to omgange har haft posten som transportminister. Ellers blev november præget af utallige pilotstrejker hos Lufthansa, og måneden sluttede med en trist nyhed fra Jet Time, der som et led i en redningsplan måtte afskedige 278 ansatte samt skære to forretningsområder væk. Da regnskabet blev offentliggjort tre uger senere viste det et gigantunderskud på 298 mio. kroner før skat.

December
Den 13. december kunne SAS sammen med resultatet for fjerde kvartal af regnskabsåret offentligøre planer om at etablere en base i London for at bringe omkostningsniveauet ned. Dermed har det skandinaviske flyselskab valgt “race to the bottom” strategien for at bevare konkurrencekraften i forhold til de aggressive lavpriskonkurrenter. SAS-julegaven til selskabets trofaste kunder i SAS EuroBonus var en meddelelse om SAS stoppede for adgangen til 42 såkaldt tredjepartslounges i Europa. Det skabte ikke ligefrem den bedste julestemning hos de mange loyale SAS-kunder.

Året sluttede med en heftig debat om Københavns Lufthavns udbygningsplaner, der blev præsenteret den 15. december. Planerne vil indebære en lukning af tværbanen 12/30, der bliver anvendt, når sidevinden bliver for kraftig på de to hovedbaner. Det var den mange gange i årets sidste seks uger, så debatten fandt bogstaveligt talt sted midt i orkanens øje. Lufthavnen vil ikke kompensere flyselskaberne ved lukning af tværbanen, og efter nytår får Folketinget til opgave at tage stilling til en lovændring, der vil muliggøre CPH´s planer.

 

Relaterede artikler:

Året der gik, 1. del (2016)

Årets gang i luftfarten – del 2 (2015)

Årets gang i luftfarten – del 1 (2015)

Årets gang i luftfarten – del 2 (2014)

Årets gang i luftfarten – del 1 (2014)