Årets første luftfartskonkurs

Året 2014 var knap begyndt, før luftfartsbranchen blev ramt af årets første konkurs. Første januar måtte det mellemøst-baserede RAK Airways sætte sine fly på jorden.

Flyselskaberne i Mellemøsten, især dem fra de Forenede Arabiske Emirater, kan til tider synes ustoppelige, når nyhederne om enorme flyordre og hastige ruteekspansioner går verden rundt. Det er dog ikke alle flyselskaberne fra de stenrige emirater, det går lige godt for.

Den 1. januar måtte RAK Airways sætte sine fly på jorden og ”indtil videre” suspendere alle selskabets ruter, lyder det i en meddelelse fra flyselskabet. RAK Airways blev dermed det første flyselskab, som måtte indstille driften i år.

Årsagen til denne drastiske handling skal ifølge RAK Airways findes i selskabets pressede økonomi. Flyselskabet henviser til, at forholdene i markedet, øgede driftsomkostninger og regional politisk ustabilitet i luftfartsindustrien er årsagen.

”Vi mener, at denne beslutning er i flyselskabets og aktionærernes interesse. Vi vil nu bruge tiden på at revurdere de bedste muligheder for RAK Airways’ fremtid,” skriver selskabet på sin hjemmeside.

Presset af naboer
RAK Airways blev lanceret i 2007, som det nationale flyselskab for emiratet Ras al-Khaimah. Det statsejede flyselskab har været ene-operatør i Ras Al Khaimah International Airport, hvorfra der med to Airbus A320 fly er blevet drevet ruter til Pakistan (Peshawar, Islamabad og Lahore), Saudi Arabien (Riyadh og Jeddah), Inden (Calicut), Nepal (Kathmandu) og Qatar (Doha).

Ras al-Khaimah er et af de syv emirater, der sammen med Abu Dhabi og Dubai udgør de Forenede Arabiske Emirater. Emiraterne er kendt som hjemstedet for de store flyselskaber Emirates og Etihad, men derforuden finder man også RAK Airways, lavprisselskabet flydubai samt en række andre regionalflyselskaber.

Med blot 70 kilometer til Dubai International Airport og 184 kilometer til Abu Dhabi International Airport, som er hjemsted for henholdsvis Emirates og Etihad, er der næppe tvivl om, at RAK Airways har måttet leve en presset tilværelse i skyggen af de to hastigt ekspanderende naboer.

Det er ikke første gang at RAK Airways kaster håndklædet i ringen. Allerede i 2009 gik selskabet konkurs første gang, men blev relanceret i 2010, og selskabet har i sin korte levetid haft ikke mindre end syv forskellige ledere.