Afgangstavler i Frankfurt Lufthavn - Terminal 1.

Afgiftsforhøjelser i EU truer branchen

Luftfartsbranchen raser over de politiske beslutningstagere i EU, der er ved at lave et gigantisk selvmål med lufthavnsskatter, pasagerafgifter og miljøafgifter. Ifølge AEA giver luftfartsbranchen arbejde til millioner i Europa og der opfordres til samarbejde mellem politikerne og branchen.

I mange artikler er det luftfartens store udledning af CO2, lange ventetider i lufthavnene eller tragiskeflystyrt, der stjæler overskrifterne.

I den henseende overser mange, at luftfarten er en af de mest sikre transportformer og en branche, der skaber millioner af europæiske arbejdspladser.

I den henseende mener den europæiske luftfartsbranche, at EU er ved at lave et gigantisk selvmål med en række lufthavnsskatter, pasagerafgifter og miljøafgifter.

EUs enegang omkring CO2-kvoter har i forvejen skabt international røre og stor utilfredshed blandt mange andre lande, der har truet med boykot og handelskrig.

Samtidig har den amerikanske luftfartsorganisation, Airlines for America, i denne uge indgivet en formel klage ved de tyske domstole i protest over den tyske passagerskat.

Ifølge den amerikanske luftfartsorganisation skævvrider det konkurrencen. Iforvejen har flere af de tyske lufthavne og luftfartsselskaber som Air Berlin og Lufthansa raset over afgiften, der ifølge den tyske stat vil indbringe omkring 1 milliard euro årligt.

Samtidig har den britiske regering bekræftet, at man forhøjer den såkaldte Air Passenger Duty (APD) med 8 procent fra 1. april til trods for indædte protester fra lufthavne, luftfartsselskaber og turistindustrien.

Ny rapport understreger luftfartens betydning

De nye tiltag kommer samtidig med enny rapport fra den europæiske organisation af luftfartsselskaber, Association of European Airlines (AEA), der analyserer branchens betydning for Europa og samfundsøkonomien.

Rapporten, der er udarbejdet af Air Transport Action Group (ATAG), blev præsenteret påthe Aviation & Environment Summit 2012 i Geneve. Rapporten benytter sig af landespecifikke rapporter for at skabe et globalt overblik over luftfartens sociale og økonomiske betydning. Og ifølge rapporten er luftfartsbranchen af afgørende betydning for Europa.

“Luftfart bør spille en vital rolle i genopretningen af den europæsike økonomi idet branchen bidrager med 749 milliarder dollar til det europæiske BNP og understøtter8,7 millioner arbejdspladser. Der er behov for, at de politiske beslutningstagereudnytter dette potentiale ved at samarbejde med industrien for at genetablere og styrke Eurpas globale rolle,“ sigerUlrich Schulte-Strathaus, der er generalsekretær hos Association of European Airlines (AEA).

Udover de konkrete tal og jobs understøtter luftfarten som branche samtidig en lang række forretningsforbindelser og private rejsebehov og er dermed et afgørende transportled i den globale verden.