Aggressiv vækst koster dyrt for Turkish Airlines

Flere års aggressiv vækst koster nu dyrt for Turkish Airlines. Det tyrkiske lufftfartsselskab har netop offentliggjort et halvårsregnskab med et tab på over halvanden milliard kroner. Ledelsen angiver valutakursreguleringer som den primære årsag til det store underskud.

Vækst koster dyrt for det ekspansive tyrkiske Star Alliance-medlem Turkish Airlines.

I første halvår af 2011 tabte Turkish Airlines ikke mindre end544 millioner tyrkiske lira, hvilket svarer til 1.618 millioner danske kroner.

Alene i 2. kvartal 2011 havde Turkish Airlines et underskud på 651 millioner danske kroner. I samme kvartal året før havde selskabet et overskud på 689 millioner kroner, så der er tale om en betydelig resultattilbagegang.

Ifølge selskabets ledelse er der især én altovervejende årsag til det store tab. Selskabets ekspansive flådeudvidelse har nemlig kostet dyrt i forbindelse med en række valutakursreguleringer i regnskabet på leasingaftaler.

“2011 er det år, hvor investeringerne for Turkish Airlines virkelig har accellereret i dets 8 år lange vækstperiode,“ oplyser selskabet i halvårsregnskabet til Istanbul Stock Exchange.

Ved udgangen af juni måned rådede Turkish Airlines således over 175 fly, hvilket var hele 22 fly mere end samme tidspunkt året før.

Omsætningen steg markant med 31 % til 14,6 milliarder kroner i 1. halvår 2011, men omkostningerne voksede endnu hurtigere. Omkostningerne var således hele 45 % højere end samme periode året før som følge af blandt andet olieprisernes himmelflugt.

Selskabet øgede også antallet af ansatte med 12 % til nu 17.840 medarbejdere, men væksten afspejler sig også i trafiktallene. Antallet af passagerer steg med 10,3 % til 14,8 millioner, mens belægningen blev forringet. Kabinefaktoren faldt således 2,7 procentpoint til 69,5%. Dermed står næsten hvert tredje sæde tomt hos Turkish Airlines.

Selskabet regner med at transportere næsten 33 millioner passagerer i 2011.