Airbus A330-200 fra Air China i København Lufthavn. (Foto: CPH)

Air China øger med 27 procent på København

Fra sommertrafikprogrammets start vil Air China indsætte et større fly på ruten fra Beijing til København, og samtidig bliver Premium Economy tilgængeligt.

Det lader til, at Københavns Lufthavn har fået et egentligt gennembrud i flytrafikken til og fra Kina. Året har budt på flere nye ruter, og næste år vil kapaciteten blive udvidet.

Air China etablerede den 30. maj en rute mellem Beijing og København. Det kinesiske Star Alliance-selskab lagde ud med fire ugentlige flyvninger med en Airbus A330-200, der har plads til 237 passagerer fordelt med 30 på Business Class og 207 på Economy Class.

Det har markedet tilsyneladende taget så godt imod, at selskabet fra den 30. marts næste år indsætter et større fly på ruten til København. Fra denne dato vil det være en Airbus A330-300, og dette fly har plads til 301 passagerer i en treklasses konfiguration.

Der vil stadig være 30 sæder på Business Class, men herudover vil der være plads til 16 passagerer i Premium Economy, som er der to forreste rækker i Economy-kabinen, hvor der er fem tommers ekstra benplads. Flyets Economy Class vil være indrettet med 255 sæder.

”2018 har næsten været et kinesisk år i Københavns Lufthavn med tre nye ruter – SAS til Hong Kong, Air China til Beijing og fra den 10. december Sichuan Airlines til Chengdu. Vi tror, der er store muligheder for at gøre Danmark og Københavns Lufthavn til den foretrukne destination i Nordeuropa for det voksende antal kinesiske rejsende. Så det vil være godt nyt, hvis et af flyselskaberne på ruterne til Kina allerede nu vurderer, at der er passagergrundlag til at øge kapaciteten med flere sæder til København,” siger Lars Lemche, er er senior kommunikationsrådgiver hos Københavns Lufthavn.

Kina-vækst i CPH
I årets første 10 måneder har 269.524 passagerer rejst med SAS på ruterne fra København til Beijing og Shanghai samt med Air China fra København til Beijing siden den 30. maj. Det er en stigning på 8,9 procent i forhold til samme periode sidste år, hvor 247.607 passagerer benyttede Kina-ruterne.

Sæsonruten med Cathay Pacific fra København til Hong Kong blev afløst af SAS den 28. oktober, og denne rute vil fremover være en helårsrute. Cathay Pacific nåede i sommertrafikprogrammet at transportere 34.595 passagerer til og fra den tidligere britiske kronkoloni, inden ruten lukkede ned.

Den 10. december har Sichuan Airlines premiere på ruten mellem København og Chengdu, og med to ugentlige afgange med 301-sæders Airbus A330-300 er der udsigt til endnu flere passagerer til og fra Kina i 2019.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Sichuan Airlines åbner CPH-rute

SAS flytter Hong Kong-rute til København

Air China er landet i København