Boeing har flere gange udsat leveringen af to moderniserede Air Force One fly til den amerikanske præsident. USA køber to Boeing 747 fra Lufthansa for at sætte fart i processen
Det bliver først midt på året i 2028, at Boeing kan levere det første af to moderniserede Air Force One-fly, som benyttes af den amerikanske præsident.
Projektet med at få gjort de nye fly klar er blevet forsinket flere gange, og Donald Trump har udtrykt sin utilfredshed, da han ønsker, at flyene kommer i luften, inden hans præsidentperiode udløber i januar 2029.
Nu har det amerikanske flyvevåben købt yderligere to Boeing 747-8-fly til det præsidentielle program for lufttransport. En embedsmand fra flyvevåbnet bekræfter ifølge CNN, at de store jumbojets købes fra det tyske flyselskab Lufthansa.
”Som en del af præsidentens indsats for at accelerere lufttransporten anskaffer US Air Force to fly til at understøtte træning og reservedele til 747-flåden,” hedder det i en erklæring fra flyvevåbnet, der angiver prisen for de to fly til 400 millioner dollars, eller knap 2,6 milliarder kroner.
Enorme omkostninger
Omkostningerne til Boeings hidtidige arbejde med at bygge de to nye jetfly har nu passeret fem milliarder dollars svarende, hvilket er godt 32 milliarder kroner. De nuværende Air Force One-fly blev taget i brug i 1990 og er løbende blevet moderniseret.
Det igangværende Air Force One-program involverer konvertering af to 747-8-fly til specialiserede jetfly udstyret med avancerede kommunikations- og forsvarssystemer, der skal fungere som den næste generation af amerikanske præsidentielle transportfly.
Først skulle flyene leveres i 2024, men fristen er flere gange blevet udskudt, og nu angiver Boeing altså, at det første af de to moderniserede fly vil blive leveret i midten af 2028.
”Vores fokus er på at levere to exceptionelle Air Force One-fly til landet,” hedder det i en erklæring fra Boeing.
Problematisk projekt for Boeing
Den amerikanske flyproducent modtog ordren på de nymoderniserede fly i 2018, og Donald Trump var selv involveret i tilblivelsen af kontrakten i hans første præsidentperiode.
Det har siden udviklet sig til et af de mest problematiske projekter for Boeing. Processen blev forsinket af COVID-19, og det har vist sig vanskeligt at omdanne de kommercielle fly til flyvende militære kommandocentre, der blandt skal kunne modstå atomangreb.
Donald Trump har brugt forsinkelserne som forklaring på, at han tog imod et luksuriøst Boeing 747-fly som en gave fra Qatars regering. Siden er en ekspert i militære transportfly blevet hyret til at opgradere og udstyre dette fly med militære forsvarssystemer, så det kan anvendes af præsidenten.
Relaterede artikler:
Ny Air Force One forsinket til 2026