- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Air France tilbage med 90 procent af 2019-kapacitet

Air France forventer, at genopretningen efter COVID-19-pandemien vil tage et stort skridt fremad denne sommer. Flere af flyselskabets ruter overstiger allerede 2019-niveauet.

Air France har lagt an til en travl sommer, hvor flyselskabet vil betjene 196 destinationer med et trafikprogram, der i gennemsnit befinder sig på 90 procent af niveauet fra sommeren 2019, der var sidste sommer før COVID-19-pandemien.

Ifølge Air France oplever selskabet i øjeblikket så stor efterspørgsel på flyvninger til Nordamerika, Afrika, Caribien og Indien, at disse destinationer allerede har slået 2019-niveauet. De forventes derudover at spille en vigtig rolle i at drive en stor del af genopretningen af trafikken på selskabets langdistanceruter.

Som følge heraf har Air France øget kapaciteten på flyvninger til USA således, at selskabet i løbet af årets sommertrafikprogram vil have knap 200 ugentlige afgange til forskellige destinationer i landet. Det er cirka 20 procent flere end i sommeren 2019, lyder det fra flyselskabet.

Nordamerika er vigtigt marked
Konkret giver det sig udtryk i, at Air France har genåbnet ruten mellem Paris-Orly-lufthavnen og JFK i New York den 27. marts. I tillæg til selskabets rute fra Charles de Gaulle-lufthavnen betyder det, at flyselskabet vil have syv daglige flyvninger mellem de to byer denne sommer.

Air France påbegynder ligeledes en såkaldt shuttle service mellem Paris-Charles de Gaulle og JFK-lufthavnen sammen med SkyTeam-alliancepartneren Delta Air Lines. Servicen betyder, at den amerikanske lufthavn vil blive befløjet med seks Air France og to Delta-flyvninger dagligt fra begyndelsen af juni.

Fra den 4. maj vil flyselskabet derudover flyve fem gange om ugen fra den franske hovedstadslufthavn og til Dallas, og yderligere lancerer Air France også en sommerrute med tre ugentlige flyvninger til byen Denver i den amerikanske stat Colorado.

Samtidig etablerer flyselskabet en direkte rute mellem Paris-Charles de Gaulle og Quebec City den 17. maj. Helt generelt øges trafikken til Canada med 25 procent, hvilket angiveligt gør Air France til det europæiske flyselskab, der tilbyder flest flyvninger til landet i Nordamerika.

Reducerer antallet af flyvninger
Selskabets Afrika-flyvninger forventes også at vende tilbage til 2019-niveauet i år, hvor Air France tilføjer to daglige flyvninger mellem Paris og byen Abidjan på Elfenbenskysten samt sæsonbetjening af øen Zanzibar i Tanzania samt hovedstaden Banjul i Gambia.

Derudover oplyser Air France, at flyselskabet fortsat vil betjene hele selskabets netværk i Asien, men dog med en reduceret kapacitet. Det skyldes formentlig, at luftrummet over Rusland for tiden ikke kan benyttes grundet krigen i Ukraine, og at flyvetiden til Asien dermed bliver længere, fordi flyselskaberne må finde alternative ruter.

Men Air France forventer samtidig, at frekvensen i trafikken til byerne Delhi, Bombay, Bangalore og Chennai i Indien skrues op. Det skyldes, at det verdens næstmest folkerige land den 27. marts genåbnede luftrummet for internationale flyvninger efter COVID-19-pandemien.

Fastholder strategi
I forhold til flyvninger på korte- og mellemdistanceruter fortæller Air France, at flyselskabet vil fastholde den allerede benyttede strategi, hvor flyene omplaceres sådan, at flåden benyttes på de fritidsdestinationer, hvor der er størst efterspørgsel.

Air France oplyser, at flyselskabet forventer at nå 2019-niveauet i kapaciteten på 23 sommerruter, der skal flyves fra Charles de Gaulle-lufthavnen, hvorfra tre nye destinationer tilføjes til netværket. Det drejer sig om øen Zakynthos i Grækenland, Tirana i Albanien og den spanske ferieø Tenerife. Fra Paris-Orly vil hovedstaden Algier i Algeriet og Tunis i Tunesien. I tillæg hertil skrues der op for antallet af flyvninger til flere destinationer.

Derudover vil Air France tilbyde flyvninger til 47 destinationer sæsonbestemte destinationer, der vil blive betjent fra lufthavne i flyselskabets hjemland Frankrig. I år er fire nye destinationer blevet føjet til rutekortet. Det drejer sig om flyvninger mellem Marseille og Santorini samt Tunis og mellem Nice og Heraklion i Grækenland samt Heathrow-lufthavnen i London.

Den travle sommer betyder tilsyneladende, at Air France ikke har kapacitet nok til at betjene alle flyvningerne selv. Derfor har man indgået en aftale det hollandske flyselskab Transavia – der er en del af Air France-KLM-koncernen – om, at selskabet vil varetage en del af Air Frances indenrigstrafik. Tranasvia vil betjene flyvningerne mellem lufthavnen Paris-Orly og Brest, Biarritz, Montpellier, Perpignan, Pau og Toulon.

 

Relaterede artikler:

Lille canadisk lufthavn jubler over ny Air France-rute

Air France-KLM indfører klimatillæg

Første danske virksomhed i Air France-KLM program