Tankning af KLM-fly med SAF. (Foto: KLM | PR)

Air France-KLM indfører klimatillæg

Fremover bliver det dyrere at flyve med Air France-KLM på visse flyvninger. Billetpriserne forhøjes med et ekstra tillæg, som skal hjælpe til med at finansiere den grønne omstilling.

I disse dage titter de grønne ambitioner frem overalt. Selv i den danske statsministers nytårstale spillede den grønne omstilling i luftfarten en nøglerolle. Luftfartskoncernen Air France-KLM ønsker også at sætte skub i udviklingen og forhøjer derfor nu billetpriserne.

Koncernen fortæller i en pressemeddelelse, at det med øjeblikkelig virkning bliver lidt dyrere at købe en billet til en af selskabets flyvninger med afgang fra eller transfer i enten Frankrig eller Holland, fordi der tilføjes et tillæg. Indtægterne herfra skal bruges til at købe bæredygtigt brændstof.

Sustainable Aviation Fuel (SAF) – eller bæredygtigt flybrændstof – fremstilles blandt andet af bæredygtigt affald samt rester af råvarer. Det kan eksempelvis være brugt madolie eller animalsk fedtaffald. Brændstoffet udleder mindre CO2, men det er dog dyrere end traditionelt, fossilt jetbrændstof.

Vil fordoble forbruget i år
Ifølge Air France-KLM udgør bæredygtigt brændstof i dag blot 0,1 procent af det brændstof, der benyttes i luftfarten. Det vil koncernen gerne ændre på, lyder det. Derfor påbegyndes der nu en proces, hvor Air France-KLM gradvist vil iblande SAF på alle koncernens flyvninger.

Koncernen fortæller, at rejsende på flyvninger inden for Europa fremover vil blive opkrævet et tillæg på en euro (7,50 kroner). På interkontinentale flyvninger på økonomiklasse vil tillægget være op til fire euro, hvilket svarer til 30 kroner. Det skal medvirke til at finansiere omstillingen til SAF, der i dag er op til fem gange dyrere end traditionelt flybrændstof.

Gijs van Popta, som er daglig leder hos Air France-KLM i Nordeuropa, udtaler, at det nye tillæg vil betyde, at Air France-KLM i år fordobler selskabets samlede forbrug af bæredygtigt brændstof sammenlignet med sidste år.

Køber kompensation for forretningsrejser
Ifølge Air France-KLM er det koncernens ambition, at brugen af SAF skal accelereres i takt med, at produktionen af bæredygtigt brændstof skrues op. I 2030 skal flyvninger foretages med en iblanding af fem procent SAF, mens bæredygtigt brændstof vil udgøre 63 procent af indholdet i tanken i 2050.

Air France-KLM har også et SAF-program for erhvervsrejser. Det går ud på, at de deltagende virksomheder forpligter sig til at betale et tillæg for hver flyvning med Air France-KLM, der foretages i en given periode. Tillægget svarer til prisforskellen mellem bæredygtigt og almindeligt brændstof. 

I november sidste år blev det offentliggjort, at en dansk virksomhed er blevet den første skandinaviske virksomhed i programmet. Det drejer sig om Haarup Maskinfabrik fra Silkeborg, der har forpligtet sig til at betale prisen for bæredygtigt brændstof på alle virksomhedens forretningsrejser i år.

 

Relaterede artikler:

SAS lokker med bonuspoint for køb af biobrændstof

Første danske virksomhed i Air France-KLM program

A.P Møller – Mærsk støtter grønt United-initiativ