- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Air India-formand: Skal overleve indtil salg

Formanden i Air India understreger, at flyselskabet er nødt til at overleve, indtil det bliver solgt til en privat investor. Det statslige indiske flyselskab har en gæld på 75 milliarder kroner.

Air India er plaget af voldsom gæld, og selskabets fremtid bliver formentlig afgjort inden for den nærmeste fremtid.

Star Alliance-selskabet er ejet af den indiske stat, der endnu en gang har indledt et forsøg på at privatisere flyselskabet. Den indiske regering vil ikke længere tilføre kapital til Air India, der ikke har haft overskud siden 2007, og hvor gælden har ophobet sig til 11 milliarder dollar, eller hvad der svarer til 75 milliarder kroner.

Sidste gang, staten forsøgte at sælge Air India, var for halvandet år siden. Nu gøres der således endnu et forsøg, og indtil et eventuelt salg handler det om at holde selskabet flyvende.

”Air India er nødt til at overleve, indtil det er solgt,” skriver Ashwani Lohani, bestyrelsesformand i Air India, i et Facebook-opslag ifølge The Times of India.

Han skriver samtidig, at han undres over, hvorfor det er så svært at forstå, da der i et svært marked ikke findes løsninger, der i løbet af kort tid kan skabe en radikal forbedring.

Næste skridt er egentlig budgivning
For små tre uger siden redegjorde den indiske luftfartsminister, Hardeep Singh Puriv, for situationen i Air India: “Flyselskabet må lukkes ned, hvis det ikke bliver privatiseret,” lød udmeldingen til parlamentsmedlemmerne.

Det indgår i salgsplanerne, at den indiske stat vil fjerne syv af de 11 milliarder dollar, som Air India har i gæld. På den måde håber man på, at det vil lokke investorer til at afgive bud på flyselskabet.

Ashwani Lohani fortæller, at de ansatte i Air India gør det bedste for fortsat at levere den bedste service til kunderne i denne tid med kraftig økonomisk modvind.

”Air India-ansatte gør sandelig deres bedste – selv på dette kritiske tidspunkt, og det er meget, meget betydeligt,” skriver han i Facebook-opslaget.

Den 5. december satte den indiske stat en frist, der hed den 15. december, for kapitalfonde og industrielle aktører til at vise deres interesse i at være med i en egentlig budgivning på Air India.

Kilder med indsigt i Air Indias situation har fortalt til The Times of India, at flyselskabet kun har chance for at blive solgt, hvis selskabet stadig gennemfører sine flyvninger. Air India råder over 120 fly i forskellige størrelser, og flåden har en gennemsnitsalder på små otte år.

Air India har flere ugentlige ruter fra Delhi til både Københavns Lufthavn og Stockholm Arlanda, så selskabets fremtid har også betydning for det skandinaviske marked.

 

Relaterede artikler:

Uden privatisering må Air India lukke

Hvert sjette Air India-fly på jorden

Air India i likviditetsproblemer