Air India benytter Boeing 787-Dreamliner på mange internationale ruter.

Air India i likviditetsproblemer

Det er økonomisk hårdt trængte tider for det nationale indiske flyselskab Air India, der i øjeblikket afventer et milliardtilskud fra staten.

Air India har behov for yderligere kapital for at kunne betale sine leverandører.

Det statsejede indiske flyselskab har anmodet landets regering om en kapitalindsprøjtning på 21,21 milliarder rupees – eller hvad der svarer til 1,97 milliarder kroner – til brug i driften for regnskabsåret 2018/19. Det fortalte en kilde fra Air India mandag til nyhedsbureauet Reuters.

I øjeblikket skylder Air India, der opererer til Københavns Lufthavn, omkring 18 milliarder rupees (1,67 milliarder kroner, red.) til sine leverandører, som blandt andet tæller flyudlejere og banker. Nu kræver leverandørerne pengene ind. Den økonomiske hjælp fra staten er imidlertid forsinket, men Air India regner med håndsrækningen inden for syv-ti dage. Det vil gøre flyselskabet i stand til at betale alt, hvad det skylder. Tidligere i år modtog Air India desuden 6,5 milliarder rupier (604 millioner kroner, red.) fra staten.

Ingen købere
Air India har gennem flere år skrantet økonomisk. Flyselskabet er holdt i gang via skatteyderne, og den indiske regering har gennem længere tid forsøgt at sælge landets 76 procents andel til private investorer. Manglende interesse fra køberne har imidlertid fået regeringen til at indstille jagten på at få solgt Air India. Budfristen på køb af flyselskabet udløb den 31. maj i år.

Ifølge landets luftfartsminister, Jayant Sinha, vil regeringen blive ved med at yde støtte til Air India, imens der arbejdes på alternative redningsplaner. Det er uvist, hvad tidshorisonten er for en redningsplan.

Flere penge-opkrævere
Business Standard skrev mandag, at tre banker og to flyudlejningsfirmaer har udsendt en notits om Air India i løbet af de seneste uger, hvilket har skabt bekymring over flyselskabets økonomi og kreditværdighed. Det amerikanske Wells Fargo Trust Services og det statsejede Dubai Aerospace Enterprise fra De Forenede Arabiske Emirater har angiveligt begge anmodet om betaling for flyudlejning.

Dubai Aerospace Enterprise har dog ikke krævet betaling på 10 millioner dollars (63,8 millioner kroner, red.) fra Alliance Air, som det ellers tidligere lød. Det fortæller en talsmand fra selskabet til Reuters. Alliance Air hører under Air India og flyver på regionale ruter til mindre byer i Indien.

De tre banker Standard Chartered Bank, Dena Bank og Bank of India har ifølge Business Standard desuden skrevet til Air India for at opkræve manglende betaling af afgifter. Dette bliver i øjeblikket undersøgt af den indiske regering.

Air India til København
Den 16. september sidste år begyndte Star Alliance-selskabet Air India at flyve til Københavns Lufthavn fra Delhi. I første omgang havde flyselskabet tre ugentlige rotationer mellem de to byer, men den 11. maj i år føjede selskabet en ekstra afgang til. Det betyder, at der i øjeblikket flyves tirsdag, torsdag, fredag og lørdag.

Ruten til København betjenes med en Boeing 787-8 Dreamliner med plads til 256 passagerer. Flyet har plads til 18 passagerer på Business Class og 238 sæder på Economy Class.

Siden 2017 har Air India også haft en forbindelse mellem Delhi og Stockhom Arlanda. Denne rute betjenes med tre afgange om ugen.

 

Relaterede artikler:

Nyt milliardtilskud til Air India

Air India øger mellem Delhi og København

Medie: AFKL og Jet Airways vil byde på Air India

Flere passagerer med Air India fra CPH end Stockholm

Singapore Airlines lun på Air India