Air India benytter Boeing 787-Dreamliner på mange internationale ruter.

Hvert sjette Air India-fly på jorden

Det gældsplagede Air India har sat omkring hvert sjette fly på jorden, fordi der mangler reservedele, meddeler selskabets piloter.

Motorerne på i alt 19 fly – både kort- og langdistancefly – hos Air India er i øjeblikket slukket. Dag og nat.

Årsagen til de mange groundede fly er, at selskabet ikke har nok reservedele til at vedligeholde flyene. Det meddelte den indiske pilotforening Indian Commercial Pilots Association (ICPA) onsdag i et åbent brev til bestyrelsen i Air India og til koncernchef, Pradeep Singh Kharola. Flere udenlandske og indenlandske medier har omtalt sagen – herunder The Economic Times og The Hindu.

Piloterne har skrevet om konsekvenserne for de stillestående fly, som ifølge dem koster et betydeligt tab i indtægter og aflyste fly. De påstår, at de groundede fly til dagens listepris har en samlet værdi af 3,6 milliarder dollars, hvilket svarer til 23,7 milliarder kroner.

Arbejdshest er groundet
De fly, der i øjeblikket holder parkeret spredt rundt på forskellige indiske lufthavne, drejer sig om otte Airbus A321, fire A319, fem Boeing 777-300 og to Boeing 787 Dreamliner. Air India råder i øjeblikket over omkring 120 fly.

”A321-flyet er arbejdshesten på indenrigsruterne, hvor de opererer på ruter med høj densitet og har den maksimale sædekapacitet,” skriver piloterne i brevet. De påstår desuden, at de stillestående fly er en kriminel handling, især på grund af at den høje sædekapacitet dagligt fører til et betydeligt tab i indtægter.

”Alt dette har en betydelig indvirkning på bundlinjen hos Air India.”

Ledelsen i Air India ønsker ikke at kommentere på, hvorfor de ikke har nok reservedele til flyene. Mange ansatte hos flyselskabet – herunder piloterne – står uforstående over for, at flyene ikke bliver repareret.

Mislykket salg indtil nu
Air India har gennem flere år haft økonomiske problemer. Selskabet har i øjeblikket en gæld på omtrent 8,5 milliarder dollars – svarende til 56 milliarder kroner.

I mere end et år har den indiske stat forsøgt at sælge Air India til private investorer, men missionen er indtil videre mislykkedes. Den indiske regering har derfor været nødt til at holde hånden under flyselskabet, og senest tilførte man yderligere, hvad der svarer til cirka 1,9 milliarder kroner.

I september sidste år åbnede Air India en ny rute mellem Delhi og Københavns Lufthavn. Interessen har tilsyneladende været så stor, at flyselskabet i maj øgede antallet af ugentlige flyvninger fra tre til fire. Ruten betjenes med en Boeing 787-8 Dreamliner.

Tidligere har der været rygter om, at endnu et indisk flyselskab skulle være i problemer. Det drejer sig om Jet Airways, der ifølge kilder til nyhedsbureauet Reuters mener at vide, at selskabet står over for en konkurs inden for de kommende måneder. Ledelsen i Jet Airways har imidlertid blankt afvist, at det skulle være tilfældet.

 

Relaterede artikler:

Air India i likviditetsproblemer

Indien gør klar til at lukke fremmede ind i Air India

Nyt milliardtilskud til Air India

Air India øger mellem Delhi og København

Jet Airways afviser at være konkurstruet