Aller vil lave rejsemedie for hele branchen

Mediekoncernen Aller vil etablere fremtidens rejsemedie, der skal servicere hele rejsebranchen og ikke blot Nyhavn Rejser, som Aller Media ejer 70 procent af.

I midten af august måned offentliggjorde Aller Media købet af aktiemajoriteten i Nyhavn Rejser. Hermed kunne mediekoncernen tilføre 300 mio. kroner i ny omsætning til den nyoprettede Leisure-division.

Samtidig med købet af rejsebureauet fik Aller Media adgang til en række informationer om danskernes rejsevaner. Den viden skal bruges til at skabe fremtiden rejsemedie, afslører Jesper Ulsø, der er kommerciel direktør i Aller Media og bestyrelsesformand i Nyhavn Rejser, overfor MediaWatch.

“Det er vores ambition at lave fremtidens rejsemedie og blive markedsledende på det område. Vi har et unikt udgangspunkt indenfor rejser og indenfor storytelling. Det giver os en position, som ingen andre har,“ siger Jesper Ulsø til MediaWatch.

På hvilken platform det nye medie skal bygges, vil Aller Media endnu ikke afsløre. Overfor MediaWatch afslører man dog, at mulighederne er åbne. Det gælder social medier, mobil, tv, paywalls, big data og business to business. Mindre sandsynligt er det dog, at magasiner og blade bliver en del af den nye strategi på rejseområdet.

For hele branchen
Med en ejerandel på 70 procent i Nyhavn Rejser kan det være vanskeligt at skabe et medie, som omverdenen betragter som redaktionelt og kommercielt uafhængigt af rejsebureauet.

En relevant bekymring som dog ikke lader til at påvirke Aller´s beslutning om at gå ind i rejsemediemarkedet.

“Medierne vil køre efter de samme redaktionelle principper, som gælder i dag. Aller har ikke mærket nogen nedgang i rejseannoncerne, siden det købte Nyhavn Rejser, og Allers rejsemedie skal servicere hele branchen, ikke kun Nyhavn Rejser,“ understreger Aller-direktøren i interviewet med MediaWatch.

Aller Media oplyste allerede i august måned, at man forventer flere opkøb indenfor den nyetablerede Leisure-division. Det skulle efter sigende ske i det eksisterende regnskabsår, der løber frem til den 30. september. Jesper Ulsø fastslår, at det skal være aktiviteter i oplevelsesindustrien og med nordisk potentiale.

I Danmark har Aller Media en snes udgivelser med Billet Bladet, Se & Hør, Femina og Vi Unge i porteføljen. På nettet er mediekoncernen blandt andet repræsenteret via edbpriser.dk, oestrogen.dk, krydsbox.dk og slankedoktor.dk.