Alt udsolgt hos Air Sweden

Alle billetter til Air Swedens første fire flyvninger mellem København og Nordsverige er på få dage tilsyneladende blevet revet væk.

Enten har en stor gruppe danskere pludselig fået lyst til en sidste-øjebliks sviptur til Lapland og en stor gruppe svenskere har tilsvarende fået lyst til hurtigst muligt at besøge København. Eller også er ”udsolgt” det samme som ”aflyst” i Air Swedens terminologi.

Fakta er i hvert fald, at billetterne til selskabets første flyvninger mellem Skellefteå i Nordsverige og København, som skulle være gennemført i denne uge, på meget få dage er blevet revet væk. Således er alle tre afgange i denne uge udsolgt begge veje. Først mandag den 15. april er der igen billetter at få hos selskabet.

Noget tyder dog på, at der imidlertid ikke er tale om fyldte fly. Men om aflyste fly på grund af ingen eller meget få solgte billetter.

Søndag eftermiddag skulle et Embraer E170-fly fra Estonian Air være landet i Københavns Lufthavn og have været startskuddet til Air Swedens tilstedeværelse i Københavns Lufthavn. Flyet skulle søndag have fløjet en trekantflyvning fra Skellefteå i Nordsverige til London Stansted, videre til København og herfra hjem til Skellefteå. Flyvningen fra London Stansted til København og fra København til Skellefteå var ifølge Air Swedens hjemmeside udsolgt.

Men uden at ændre tidspunkterne og ruten på Air Swedens hjemmeside, fløj flyet kun fra London Stansted via Karlstad i Midtsverige og videre til Skellefteå.

Og heller ikke mandagens flyvning fra Skellefteå til København og retur blev gennemført. En flyvning, der ifølge hjemmesiden, ellers var helt udsolgt.

Storsatsning
Dermed har Københavns Lufthavn stadig ikke set sporet af den storsatsning på København som Air Swedens trafikknudepunkt mellem Nordsverige og Europa og Mellemøsten, som lufthavnen og Air Sweden i kor fortalte om i en pressemeddelelse i januar i år.

På det tidspunkt var planen at starte flyvninger i slutningen af februar fra København til Umeå og Arvidsjaur i Nordsverige samt til Skopje, Amman og Beirut. Umeå blev siden erstattet af Skellefteå, mens Amman røg helt ud af ruteprogrammet. Den 2. april skulle Air Sweden for første gang have fløjet fra København til Skopje og Beirut. Men det blev få dage udskudt til starten af juni.

CHECK-IN.dk har gennem adskillige uger uden held forsøgt at få en kommentar fra Air Swedens direktør, Stig-Erik Dahlberg.

Foto:
På Air Swedens hjemmeside er et billede af et Airbus A320-fly i selskabets farver. Flyet har dog ikke fløjet for selskabet siden 2011.