Alternativ CPH-terminal droppes helt

Efter et nederlag i Højesteret opgiver folkene bag det såkaldte Terminal A-projekt definitivt at etablere en alternativ passagerterminal i CPH.

Der kan kun være én, der har tilladelse til at eje, drive og eventuelt udbygge Københavns Lufthavn. Det er Højesterets konklusion i sagen om hvorvidt folkene bag det såkaldte Terminal A-projekt kan få lov til at opføre en alternativ passagerterminal i Københavns Lufthavn. Højesterets afgørelse får nu Terminal A-folkene til definitivt at kaste håndklædet i ringen efter mere end syv år.

”Det er vi nødt til at gøre. Højesteret er den øverste myndighed, så der er ikke mere vi kan stille op. Vi vil ikke arbejde videre med andre muligheder, da det i forvejen har kostet os mange penge at nå hertil,” siger bestyrelsesformand i Terminal A og tidligere transportminister, Flemming Hansen, til CHECK-IN.dk.

Københavns Lufthavne A/S har af Staten fået tilladelsen til at eje, drive og eventuelt udbygge Københavns Lufthavn mod at man så overholder omfattende forpligtelser med hensyn til drift, kapacitet og infrastruktur. Denne noget-for-noget aftale forudsætter, at der kun er to parter. Én stat og én lufthavnsoperatør. Så dur det ikke, at en tredjepart pludselig begynder at blande sig og vil eje og drive separat lufthavn i et hjørne af den eksisterende lufthavn, og overlader det til den eksisterende lufthavn at overholde forpligtelserne overfor Staten. Det konkluderer Højesteret.

Billigere parkering
Terminal A ville introducere konkurrence på terminalområdet i Københavns Lufthavn ved at halvere de nuværende passagerafgifter og samtidig sikre en hurtig og effektiv vej igennem lufthavnen. Desuden ville Terminal A udvikle andre nyheder til de rejsende – herunder introducere en langt billigere parkeringsløsning end den nuværende.

Ideen om at etablere en lavpristerminal på Københavns Lufthavns arealer som et alternativ til den eksisterende lufthavn, blev lanceret i 2008. Herefter brugte Konkurrencestyrelsen flere år på at vurdere om Københavns Lufthavne A/S var forpligtiget til at leje arealer ud til opførelsen af en konkurrerende lufthavnsterminal. I mellemtiden brugte lufthavnen 200 mio. kroner på at opføre sin egen lavprisfinger, som stod klar i oktober 2010.

Givet grønt lys
Konkurrencestyrelsen var i 2012 tæt på at give Terminal A ret i, at de kunne leje jorden og bygge terminalen. Men beslutningen blev ikke til noget, da Trafikstyrelsen pludselig meddelte Konkurrencestyrelsen, at en række lovgivningsmæssige krav omkring security-kontrollen i lufthavnsterminalen forhindrede opførelsen af den alternative terminal. Trafikstyrelsen havde ellers tidligere givet grønt lys til projektet.

Det fik folkene bag Terminal A til at forlange et klart svar fra Trafikstyrelsen og daværende transportminister Henrik Dam Kristensen. Kunne de få lov at opføre en terminal eller ej?

“Hverken transportminister eller Trafikstyrelsen har – som de ellers skal – givet hverken rettidige eller entydige svar og forhaler blot processen. På hvis vegne ved vi ikke. Sagen har stået på i 4 år, hvor Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har arbejdet meget seriøst med sagen, men Trafikstyrelsen har forsøgt at forhale processen, som ellers vil give grønt lys for konkurrence på terminalområdet – en konkurrence, der ifølge Konkurrence og forbrugerstyrelsen kommer passagererne til gode,“ sagde Mogens Kornbo, der er en af initiativtagerne til Terminal A, til CHECK-IN.dk i september 2012.

“Men nu er vores tålmodighed sluppet op og vi har valgt at indstævne såvel transportministeren som Trafikstyrelsen for at få et klart svar fra dem: Er der et problem – og i så fald hvilket. Nu har de haft flere år til at tænke over dette – vi har brug for et klart svar så vi kan løst dette og komme videre,“ understregede Mogens Kornbo i september 2012.

Sagen blev afvist
I 2014 indbragte Terminal A-folkene sagen for Østre Landsret. De ville bruge retssagen til at presse Transportministeriet til at komme med en klar tilkendegivelse af om de ville give tilladelse til etableringen af terminalen eller ej. Landsretten afgjorde dog i juni 2014, at det slet ikke var deres bord at træffe en afgørelse. Landsretsdommerne mente nemlig slet ikke, at Transportministeriet havde truffet en ”forvaltningsafgørelse”, som retten kunne tage stilling til det rimelige eller urimelige i. Derfor blev sagen afvist og Terminal A-folkene gik videre til Højesteret.

Mens parterne har kæmpet i retssalene, så er der sket ting og sager i lufthavnen. Ikke mindst med den grund i lufthavnens sydøstlige hjørne, som Terminal A-folkene havde udset sig til deres terminalbyggeri. Her er nemlig blevet bygget en fragtterminal. Så selv hvis Terminal A-folkene havde vundet i Højesteret, så så det stadig ikke for godt ud for projektet.