- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ambitiøst klimamål hos Naviair

Naviair forventer at kunne reducere CO2-udledningerne fra aktiviteterne med 70 procent frem mod 2030, men det bliver en større udfordring, at slippe af med de resterende 30 procent.

Den grønne dagsorden fylder i stigende grad mere både i den offentlige debat men ligeledes i den måde, som virksomheder og privatpersoner agerer på. Det ses blandt andet ved, at mange selskaber i dag har fastsat klimamål, som de søger at indfri.

Det gælder også for den danske lufttrafiktjeneste Naviair, der har en ambition om, at reducere CO2-udleningerne fra aktiviteterne i løbet af de kommende år således, at den samlede mængde vil være mindsket med 70 procent i 2030.

I alt forventer Naviair at reducere virksomhedens CO2-udleninger med 1.101 ton, og det skal ske gennem en række forskellige initiativer som eksempelvis øget brug af solceller og varmepumper samt energioptimering af tjenestens faciliteter.

Vil etablere endnu et solcelleanlæg
Naviair har allerede tidligere installeret solceller på taget af tjenestens hovedkvarter i Kastrup, og de bliver i løbet af 2023 suppleret af endnu et anlæg, som man regner med kan producere 95.556 kilowatt-timer og mindske CO2-udledningerne med 45 ton årligt.

Forventningen er, at Naviair fremover vil kunne få dækket fire procent af det samlede elforbrug via de etablerede solcelleanlæg, der desuden vil bidrage til, at tjenesten årligt får fjernet 75 ton CO2-udledninger fra klimaregnskabet.

Derudover vil øget brug af varmepumper medføre en reduktion på 620 ton, mens ventilationsanlæg vil gøre det muligt at mindske udledningerne med yderligere 349 ton. De resterende reduktioner på 57 ton skal hentes gennem såkaldt energiledelse, som handler om, at et øget fokus på og forståelse for området kan hjælpe ledelsen i en virksomhed med at mindske det samlede energiforbrug.

Det oplyses i øvrigt, at Naviair også vil etablere el-ladestandere til biler ved alle tjenestens faciliter. De kan både benyttes til opladning af virksomhedens egne og medarbejdernes private elbiler. Dette medfører dog ikke en mindskning af udledningerne, og det er derfor ikke en del af det samlede regnestykke.

De resterende 30 procent udfordrer Naviair
Rasmus Byrresen, der er teamchef for Naviairs bygningstjeneste, fortæller, at det bliver nødvendigt at hente nye kompetencer ind gennem ansættelser for at nå i mål med reduktionerne på 70 procent.

”Jeg ser meget frem til den rejse Naviair skal på for at opnå vores ambitiøse målsætning om at være en CO2-neutral virksomhed i 2030. Det kræver et målrettet arbejde, og vi arbejder på at ansætte kompetente ressourcer til at drive den kommende projektportefølje, så vi opnår en CO2-reduktion på 70 procent.”

Teamchefen anerkender dog også, at det bliver vanskeligt at udarbejde en strategi for, hvorledes Naviair får reduceret de sidste 30 procent, så tjenestens aktiviteter bliver helt CO2-neutrale. Hvordan det skal lade sig gøre, foreligger der endnu ikke et svar på, men i den kommende tid vil Naviair undersøge mulighederne for at nå helt i mål.


Relaterede artikler:

Naviair lancerer Flight Tracker

Naviair henter erfaren topchef

Regionale lufthavne vil kunne trafikstyres fra Billund