American Airlines kaster håndklædet i ringen

Moderselskabet bag American Airlines søger beskyttelse mod konkurs bag den såkaldte Chapter 11-lovgivning. Topchefen træder tilbage, men ifølge American Airlines er der penge nok til at overholde selskabets forpligtelser omkring kundernes billetter og reservationer.

Så gik den ikke længere. Det amerikanske luftfartsselskab American Airlines kaster håndklædet i ringen og søger beskyttelse for sine kreditorer. Det kommer efter at moderselskabetAMR Corporation tirsdag anmodede konkursretten i New York om atkomme under den såkaldte “Chapter 11 bankruptcy protection“.

Dermed forsøger selskabet at holde kreditorerne for døren og undgå en konkurs, mens man får tid til at genoprette det tabsgivende selskab.

“Vi har taget denne beslutning for at opnå et omkostningsniveau og en gældsstruktur, som er konkurrencedygtig med resten af branchen, for derved at sikre selskabets langsigtede levedygtighed og evne til fortsat at levere en verdensklasse rejseoplevelse til vore kunder,“ hedder det i en officiel erklæring fra AMR Corporation.

Ifølge selskabets officielle erklæring forventer man, at American Airlines og datterselskabet American Eagle vil være i stand til at opretholde normal drift, herunder honorere reservationer og billetter og betale medarbejdernes lønninger.

Op ad bakke forAmerican Airlines

Tirsdagens anmodning om at få konkursbeskyttelse var ikke overraskende, da American Airlines længe har fløjet i et økonomisk stormvejr. I 14 ud af de seneste 16 kvartaler har selskabet tabt penge, og siden 2001 har selskabet sammenlagt tabt $12 milliarder.

I slutningen af oktober præsenterede American Airlines et nettounderskud for 3. kvartal på 875 millioner kroner.Dengang understregede bestyrelsesformand og koncernchef hos moderselskabet AMR, Gerard Arpey, at selskabet var godt igang med “en skrap handlingsplan, der skal forbedre selskabets indtjening og styrke grundlaget for succes på længere sigt.“

Gerard Arpey træder nu tilbagefør tid,og afløses som topchef af Thomas Horton.

Ifølge American Airlines er selskabet blevet ramt af de høje brændstofpriser, vautakursudsving, mens analytikere har peget på en milliardstor gæld og alt for høje omkostninger som selskabets arkilleshæl.

Ved udgangen af september havde American Airlines en gæld på knap 92 milliarder danske kroner. American Airlines skal nu skære sine personaleomkostninger kraftigt, forbedre sit serviceniveau og udfase alle sine brændstof-slugende fly.

Læs også:

American Airlines i milliardtab

Ekspert: American Airlines har retning mod konkurs