(Foto: Daniel Piotrowski)

Amerikansk flyselskab konkurs efter 66 år

Amerikanske World Airways Inc., der blev etableret i 1948, har måttet kaste håndklædet i ringen. Selskabet var et af de sidste i verden, der opererede MD11-fly.

Torsdag den 27. marts måtte legendariske World Airways Inc. opgive at flyve videre, efter at selskabet i november måned sidste år var kommet i betalingsstandsning under den særlige Chapter 11-regel i USA.

World Airways, der blev etableret den 29. marts 1948, nåede lige præcist 66 år i luften, inden konkursen indtraf. Selskabet havde frem til konkursen hovedkontor i Peachtree City nær Atlanta i Georgia og beskæftigede umiddelbart op til konkursen fire fly, henholdsvis to fragtfly og to passagerfly, der blev anvendt til charteropgaver.

Fragtflyene var af typen MD11F og Boeing 747-400F, mens passagerflyene var henholdsvis Boeing 767-300ER og MD11. World Airways var ellers udset til at være det sidste flyselskab i verden med MD11-fly i flåden, når KLM efter planen vil pensionere selskabets sidste x fly af denne type.

World Airways har gennem tiden haft mange opgaver for den amerikanske stat. Således fik selskabet en nøglerolle under Vietnam-krigen, hvor der blev fløjet amerikanske tropper fra basen i Oakland Internatonal Airport til krigsområderne i Vietnam. Det var World Airways, der 29.marts 1975 gennemførte den sidste flyvning fra Da Nang, da man sendte to Boeing 727-fly afsted for at gennemføre evakueringsflyvninger fra det krigshærgede land.

Tusindvis af mennesker forsøgte at komme ombord på de to fly, der forlod Da Nang under heftig beskydning. Et af Boeing 727-flyene lettede fra taxivejen, mens den bagerste trappe endnu ikke var på plads og de sidste passagerer ikke var kommet ombord. Da flyet landede i Saigon blev der optalt 268 mennesker i kabinen samt omkring 60 i flyets lastrum.

Certificeret til at flyve for amerikansk forsvar
I slutningen af 1980´erne flyttede World Airways hovedkvarteret fra Oakland til Washington Dulles International Airport samtidig med overtagelsen af Key Airlines.

Under den første golfkrig i 1991 fik World Airways mulighed for at tjene gode penge, da det amerikanske myndigheder i stort omfang brugte selskabet til troppetransporter til Mellemøsten. Det gav økonomisk råderum til at tage MD11-flyene ind i flåden.

World Airways var certificeret flyselskab for det amerikanske forsvarsministerium, og netopMD11-flyene blev benyttet til faste transportopgaver fra Osan Air Base i Korea og Kadena Air Base i japanske Okinawa til Los Angeles.

World Airways havde ved konkursen North American Airlines som søsterselskab, mens moderselskabet var Global Aviation Holdings.