Flybe afviser amerikansk købstilbud

Spillet om salget af britiske Flybe udviklede sig onsdag dramatisk, da konsortium med amerikansk flyselskab i spidsen afgav alternativt købstilbud.

Spillet om at overtage det kriseramte britiske flyselskab Flybe tog onsdag endnu en dramatisk og uventet drejning, da et amerikansk konsortium med Mesa Air Group i spidsen meldte sig på banen med et alternativt tilbud om at overtage Flybe ved at tilføre selskabet 65 millioner britiske pund i ny egenkapital.

Det overraskende tilbud fra det amerikanske konsortium kom blot tre dage før, et konsortiet Connect Airways med flyselskabet Virgin Atlantic i spidsen efter planen skal overtage Flybes hovedaktiviteter til en pris af blot 2,8 millioner britiske pund.

Har allerede trukket på kreditfaciliteter
Der gik da heller ikke mange timer fra Sky News’ nyhed om det alternative amerikanske tilbud, til Flybe’s ledelse gik offentligt ud og sagde nej tak til tilbuddet. Det skete blandt andet med henvisning til, at Flybe allerede har trukket de første 15 millioner pund på de kreditfaciliteter, som Connect Airways har stillet til rådighed.

“Bestyrelsen understreger over for aktionærerne, at den fortsat anser de aftaler, der er indgået med Connect Airways, som den eneste levedygtige mulighed for selskabet, da det giver den sikkerhed, virksomheden behøver for fortsat at handle med succes,” hed det i en meddelelse fra Flybe.

Connect Airways-konsortiet består foruden Virgin Atlantic af Stobart Group og Cyrus Capital. Mens Connect Airways overtager Flybe for en nærmest symbolsk pris, har konsortiet samtidig lovet at skyde op mod 100 millioner pund i selskabet.

Flybes nuværende hovedaktionær Hosking Partners modsætter sig planerne om at sælge til Connect Airways og bakker sammen med Andrew Tinkler, som er tidligere administrerende direktør i Stobart Group, op om det amerikanske tilbud. Tilsammen ejer Hoskins og Tinkler lidt over 30 procent af Flybe.

Mesa Air Group, som står bag det alternative tilbud, har hovedkontor i Phoenix i USA og driver Mesa Airlines, som har 145 fly og blandt andet flyver på en lang række regionale ruter for American Airlines og United Airlines. Det amerikanske konsortium består endvidere af investeringsselskabet Bateleur Capital.

Alternativt tilbud har støtte fra hovedaktionærer
Foruden 65 millioner pund i ny egenkapital til Flybe omfattede det amerikanske tilbud også nye gældsfaciliteter og potentielle salg af aktiver, hvilket i alt ville have tilført Flybe nye midler til en værdi af omkring 120 millioner pund ifølge Sky News.

Aktørerne bag Connect Airways-konsortiet – Virgin Atlantic og Stobart Group – har i forvejen et tæt samarbejde med Flybe. Storbart Group står bag det irsk baserede Stobart Air, som siden 2015 har opereret en række ruter for Flybe, mens Virgin Atlantic har et codeshare-samarbejde med Flybe.

Underleverandør til SAS
Flybe driver over 200 ruter fra en række lufthavne i Storbritannien og flyver også som underleverandør for SAS med fem ATR72-600-fly på en række regionale ruter fra SAS-basen i Stockholm-Arlanda.

Flybe blev sat til salg, efter at investorerne havde mistet tilliden til selskabet. Selskabet presses af høje brændstofpriser, et svagt britisk pund og usikkerhed i forbindelse med Brexit. Flybe forventer et underskud i det kommende regnskabsår på 12 millioner britiske pund.

 

Relaterede artikler:

Virgin Atlantic-konsortium overtager Flybe

Flybe-salg bekymrer ikke SAS

Flybe sat til salg