Amerikansk senat optrapper kvotekrig

Det amerikanske senat vedtog lørdag en lov, som beskytter amerikanske luftfartsselskaber mod EU’s CO2-kvotesystem. Dermed optrappes konflikten mellem Europa og resten af verden på ny.

Som sin sidste handling inden det gik på valgferie, vedtog det amerikanske senat lørdag en lov, der skal beskytte amerikanske luftfartsselskaber mod EU’s CO2-kvotesystem for luftfart.

Vedtagelsen giver den amerikanske transportminister ret til at fritage de amerikanske luftfartsselskaber for at deltage i EU’s omstridte CO2-kvotesystem, hvor luftfartsselskaber fra hele verden ved udgangen af 2012 skal betale for hvor meget CO2 deres fly har udledt over Europa.

Senatets vedtagelse følger i hælene på en lignende vedtagelse i Kongressens andet kammer, Repræsentanternes Hus.

Sammenslutningen af amerikanske luftfartsselskaber, Airlines for America, er ikke overraskende glade for den klare amerikanske afstandtagen fra det europæiske kvotesystem. Luftfartsselskaberne mener, at kvoteordningen kun er en pengemaskine for EU, da ingen af pengene er tænkt brugt på miljøinitiativer. Og denne malkning af de amerikanske luftfartsselskabers kasser er faktisk medvirkende til, at selskaberne får sværere ved at investere i nye og mere miljøvenlige fly, lyder det fra Airlines for America.

Raslet med sablerne
Den amerikanske vedtagelse er en alvorlig optrapning i den konflikt mellem EU og resten af verden, som har ulmet siden kvotesystemet fra 1. januar blev udvidet til at omfatte luftfarten. Alle luftfartsselskaber, der flyver i europæisk luftrum, har fået tildelt en række gratis kvoter. Men det er ikke nok til at dække deres behov i forhold til den udledte CO2. Derfor skal luftfartsselskaberne købe kvoter på de internationale kvotebørser, når de ved årets udgang ved hvor meget de mangler.

Tidligere har Kina forbudt sine luftfartsselskaber at deltage i kvotesystemet, ligesom lande som Rusland og Indien også har protesteret voldsomt. Landene har raslet med sablerne og truet med gengældelsessanktioner mod europæiske luftfartsselskaber. Det kunne være lukning af luftrum eller særafgifter for europæiske luftfartsselskaber. Kineserne har desuden luftet muligheden for at annullere ordrer hos den europæiske flyproducent Airbus.