Amerikanske lufthavne tester fremtidens sikkerhedssystem

Den nuværende sikkerhedskontrol i verdens lufthavne tager ikke højde for fremtidens passagervækst. I Atlanta i USA indledte man i denne uge et forsøg, hvor udvalgte passagerer forhåndsgodkendes og dermed kan spare tid og besvær ved security-kontrollen.

Et eksperiment blev indledt i denne uge i Atlanta i USA.

Herfik en lille udvalgt skare af passagerer, der flyver ofte, mulighed for at afprøve en ny form for sikkerhedskontrol, der skal minimere tidsforbrug og besværet for de rejsende.

Til gengæld skal man på forhånd afgive en række personlige oplysninger til den amerikanske regering.

Det såkaldte “PreCheck“ program er et tiltag fra præsident Barack Obama’s regering, der ønsker at gøre op med vanetænkningen i lufthavnenes sikkerhedsområder.Det skriver den amerikanske avis The Wichita Eagle.

Historisk har man benyttet en ensartet sikkerhedskontrol, der skal gælde for samtlige passagerer, men nu vil man skræddersy kontrollen af passagererne til den information, man har om dem.

Tiltaget kommer efter massive protester sidste år over den skærpede sikkerhedskontrol med visitationer og anvendelse af fuld-krops-scannere.

Adgang til personlige oplysninger

Under det nye forsøg skal passagererne tillade, at de amerikanske lufthavnsmyndigheder i U.S. Transportation Security Administration får adgang til personlige oplysninger om den flyrejsende, der til gengæld skal gennemgå et mindre strengt sikkerhedstjek.

Det betyder blandt andet, at forhåndsgodkendte passagerer kan undgå at skulle fjerne livrem og sko og samtidig kan holde både computere og væsker i deres tasker.

Hvis det nye testprogram viser sig atblive en succes, vil der også blive afviklet testforløb ilufthavne iMiami, Detroit og Dallas-Fort Worth.

Ifølge en talsmand fra U.S. Transportation Security Administration (TSA) kan den nye metode spare de godkendte flypassagerer tid, og samtidig frigøre sikkerhedsfolkene til bedre og hurtigere at kontrollere de øvrige passagerer.

I første omgang er testpersonerne udvalgt blandt frequent-flyer-progammerne hos Delta Air Lines og American Airlines, og ifølge TSA er der tale om et afgrænset forsøg, hvor mellem 5.000 og 8.000 passagerer dagligt kan gokendes hurtigere.

IATA presser på

Allerede sidste år kaldte den internationale luftfartsorganisation IATA kontrolmetoderne i lufthavnene for forældede og opfordrede til, at flypassagererne ‘pre-screenes’ før udstedelse af boardingkort.

Med den forventede stigning i antallet af passagerer vil de nuværende sikkerhedsproceducerer meget hurtigt blive utilstrækkelige og en direkte flaskehals for den fremtidige vækst. Derfor er der behov for nye sikkerhedsrutiner, der kan sikre en hurtigere passagergennemstrømning i lufthavnene.

IATA har ligeledes tidligere opfordret til, at flypassagererne før udstedelse af boardingkort opdeles i tre risikoniveauer, således at hovedparten af de rejsende kan gå hurtigtgennem lufthavnen på vej ud til flyet.