Amsterdam-Schiphol styrker sit image. (Foto: Amsterdam-Schiphol)

Amsterdam-Schiphol vil styrke sit image

Amsterdam-Schiphol ønsker at give rejsende mere klarhed og genkendelighed, og lufthavnen er derfor gået i gang med at styrke sin brandidentitet som del af et stort investeringsprogram.

Flypassagerer i Amsterdam-Schiphol vil i den kommende tid opleve, at lufthavnen ændrer ansigt på flere måder.

Således oplyser den hollandske storlufthavn, der i 2024 håndterede næsten 67 millioner passagerer, at den har sat gang i et arbejde om at forny dens image. Lufthavnen ønsker nemlig at give de rejsende mere ro og klarhed, når de bevæger sig gennem terminalerne.

Det nye image skal give lufthavnen et genkendeligt og sammenhængende image både fysisk og digitalt. Det nye brandkoncept bærer navnet ’Today is the day’ (på dansk: I dag er dagen) og skal vise, at lufthavnen hver dag vil gøre en forskel for rejsende.

Arbejdet med den nye brandidentitet er en del af et omfattende forbedrings- og investeringsprogram, der skal hæve lufthavnens kvalitet i de kommende år.

Vigtigt skridt mod højkvalitets-lufthavn
‘Today is the day’ tager udgangspunkt i de følelser, som rejsende oplever i forbindelse med opholdet i Schiphol-lufthavnen. Det handler om eksempelvis spændingen ved et nyt eventyr eller glæden ved en genforening. Lufthavnen ønsker, at dagen skal forløbe gnidningsløst og behageligt.

Designet af det nye image skal sikre genkendelighed i al kommunikation i lufthavnen – herunder blandt andet fra skærme i terminalen til information på mobiltelefoner.

”Den opdaterede brandidentitet er den visuelle repræsentation af vores ambition. Vi bringer klarhed og sammenhæng tilbage til lufthavnen og en følelse af ro tilbage til rejseprocessen. Dette er et vigtigt skridt mod at blive en lufthavn af høj kvalitet,” siger Arthur Reijnhart, kommerciel direktør i Amsterdam-Schiphol.

”Schiphol er et hjem for verdensrejsende, og sammen med alle kolleger i lufthavnen gør vi den særlige rejsedag mulig hver dag.”

Nyt image implementeres over kommende år
Amsterdam-Schiphol oplyser, at den nye brandidentitet er synlig på Schiphol Plaza, i ankomsthallerne, på de første elektriske busser og nu også på digitale kanaler. I løbet af de næste to til tre år vil det nye image gradvist blive implementeret i hele lufthavnen, hvilket skal sikre en forbedret oplevelse i Schiphol.

”De penge, som Schiphol investerer i fremtiden, bør genskabe vores lufthavn til den position, den fortjener: en af ​​de tre bedste lufthavne i Europa. Dette vil gavne både rejsende og flyselskaber,” siger Marnix Fruitema, formand for BARIN (Board of Airline Representatives in The Netherlands).

Lufthavnens opdaterede logo har to helt centrale elementer: en orange linje og en cirkel med bogstaverne ’AMS’. Dette refererer til Schipols internationale IATA-kode og vil være genkendeligt for rejsende. Den orange linje fungerer som en rød tråd i al kommunikation.

Det oplyses desuden, at Schiphol med det nye image er vendt tilbage til de designprincipper, der har kendetegnet lufthavnen siden 1960’erne – herunder at have en fremsynet tilgang og et umiskendeligt hollandsk udseende og følelse.

Den nye brandstrategi i Amsterdam-Schiphol er udarbejdet af Eastwood Brand Consultancy, den visuelle brandidentitet blev designet med Thonik, mens brandkommunikationen er udviklet med ACE.

 

Relaterede artikler:

Schiphol-vækst i travle sommermåneder

Over 1,1 millioner transferpassagerer i Schiphol

CPH og Schiphol indleder et nyt samarbejde