Amsterdam Schiphol Airport.

Amsterdam-Schipol har flest flyafgange til Norden

Europas fire største lufthavne i London, Paris, Frankfurt og Amsterdam kan tilbyde 1.250 ugentlige afgange til 14 destinationer i Norden. Amsterdam-Schipol sidder på lidt mere end en tredjedel.

Europas fire største lufthavne ligger i Frankfurt, London, Amsterdam og Paris. Derfor kaldes de ofte iluftfartsindustrien “FLAP“-lufthavnene. Udover at være placeret i nogle af Europas mest befolkningstunge områder, har lufthavnene også været i stand til at tiltrække operatører, der kan tilbyde et omfattende rutenet fra de fire lufthavne.

Målt på antallet af passagerer er Heathrow Airport i London klart i en førerposition med 69,4 mio. passagerer i 2011. Herefter fulgte Paris-CDG med 60,9 mio., Frankfurt med 56,4 mio., mens Amsterdam-Schipol med 49,7 mio. passagerer var den mindste af de fire store europæiske hub-lufthavne.

Ser man på antallet af tilgængelige destinationer fra FLAP-lufthavnene ligger Frankfurt i spidsen med 277, efterfulgt af Amsterdam (247), Paris-CDG (236) og med Europas største lufthavn i Londonsidst i rækken med blot 162 destinationer. Det viser en undersøgelse foretaget af anna.aero med udgangspunkt i den tidtabel, der var gældende i uge 32 fra 6. til 12. august i år.

Schipol er størst i Norden
Amsterdam-Schipol har en klar førerposition i Norden. Den hollandske storlufthavn tilbyder 442 ugentlige afgange til 14 nordiske destinationer, hvilket er mere end en tredjedel af samlet 1.250 ugentlige afgange til Norden fra samtlige fire FLAP-lufthavne.

Efter Schipol følger London-Heathrow, der kan tilbyde 310 ugentlige afgange, men blot koncentreret om otte destinationer i Norden. Frankfurt tilbyder 288 ugentlige afgange til 10 destinationer, mens Paris-CDG er bundproppen blande de firemed 210 ugentlige afgange fordelt på syv destinationer.

Der er kun seks nordiske lufthavne, der har ruter fra samtlige fire FLAP-lufthavne. Det er København, Oslo, Stockholm, Gøteborg, Helsinki og Keflavik, hvilket vil sige alle de nordiske hovedstadslufthavne samt Gøteborgs Landvetter-lufthavn, der er den sjette største i Norden.

FLAP-afgange til Norden

Land By/lufthavn fra AMS fra CDG fra FRA fra LHR Total
DK Aalborg (AAL) 21 0 0 0 21
DK Billund (BLL) 35 19 28 0 82
DK København (CPH) 63 56 56 76 251
FI Helsinki (HEL) 34 35 42 42 153
IS Reykjavik (KEF) 12 20 10 14 56
NO Bergen (BGO) 28 0 21 7 56
NO Kristiansand (KRS) 21 0 0 0 21
NO Oslo (OSL) 55 37 40 57 189
NO Stavanger (SVG) 35 0 19 19 73
NO Trondheim (TRD) 21 0 2 0 23
NO Oslo Torp (TRF) 21 0 0 0 21
SE Stockholm (ARN) 47 33 42 68 190
SE Gøteborg (GOT) 35 10 28 27 100
SE Linkøping (LPI) 14 0 0 0 14
Total 442 210 288 310 1.250

Kilde: anna.aero

Norske lufthavne i front
Ser man på fordelingen af ruter fra FLAP-lufthavnene til de fem nordiske lande, så ligger Norge i front med 383afgange fordelt på seks lufthavne. Selvom Københavns Lufthavn er Nordens største internationale lufthavn, havner Danmark på en andenplads med 354 ugentlige afgange. Herrepræsenterer København alene 251 ugentlige afgange, mens Billund og Aalborg tager sig af henholdsvis 82 og 21.

De svenske lufthavne i Stockholm-Arlanda, Gøteborg og Linkøping kan samlet mønstre 304 ugentlige afgange, hvilket er noget mindre end Danmark. Til Finland er der 153 ugentlige afgange til Helsinki-Vantaa, mens Keflavik-lufthavnen nær hovedstaden Reykjavik på Island kan tiltrække i alt 56 ugentlige afgange.

Set med danske briller kommer Billund ind på en relativ god position med 82 ugentlige afgange fra FLAP-lufthavnene til den vestdanske lufthavn. Det er mere end Bergen og Stavanger, men under de 100 afgange som Gøteborg-Landvetter kan præstere.