Analyse: Rejsebranchen er lavtlønsområde

Det gennemsnitlige lønkrav hos 450 jobsøgende i Jobindex til en stilling som rejsebranchemedarbejder er omkring 30.000 kroner. Hos Dansk Brancheanalyse kalder man rejsebranchen for et lavtlønsområde.

Over 2.000 personer finder hvert år et nyt job gennem oprettelse af et CV i databasen hos Jobindex. På baggrund af det store antal CV´er som jobsitet ligger inden med er det samtidig muligt at kunne beregne gennemsnitslønninger for specifikke brancher.

Hos Jobindex findes den såkaldte “Tjek din løn“ funktion, hvor det er muligt at vurdere lønniveauet indenfor specfikke brancher. Ved en søgning på “rejsebranchemedarbejder“ er der p.t. omkring 450 profiler i CV-databasen, der har angivet denne stilling som et muligt jobønske. Og forventningen til lønnen ligger i omegnen af 30.000 kroner per måned.

Dette tal er tilsyneladende ikke så langt fra virkeligheden, hvis man skal tro Dansk Brancheanalyse, der udgiver årlige analyser af forskellige brancher i Danmark.

En lavtlønsbranche
Ifølge Dansk Brancheanalyse var lønniveauet i rejsebranchen i 2011 på 398.000 kroner årligt per ansat, hvilket svarer til 33.166 kroner om måneden. Heri er dog indregnet virksomhedernes samlede personaleomkostninger per ansat, hvilket dermed også vil sige pension, ferie, arbejdsgiverafgifter m.v.

“Rejsebranchen er en lavtlønsbranche“, konstaterer Ole Egholm, der er indehaver af Dansk Brancheanalyse. “To af de brancher, som jeg analyserer, har dog et endnu lavere niveau, og det er hotelbranchen og bilforhandlere.“

Ole Egholm fortæller, at lønniveauet i en branche i særdeleshed afhænger af, hvilket kompetencer, der kræves af de ansatte.

“I rejsebureaubranchen er det ikke nødvendigt, at alle ansatte har taget årelange uddannelser,“ mener Ole Egholm.

I andre brancher er uddannelseskravene til de menige medarbejdere højere end i rejsebranchen, hvorfor gennemsnitslønnen også er højere. Hos Dansk Brancheanalyse har man opgjort årslønnen hos boligmæglere til 451.000 kroner, hos arkitekter til 518.000 kronerog hos reklamebureauerne 539.000 kroner.