Ancillary revenue passerer 120 milliarder i 2010

Ifølge en helt ny analyse fra IdeaWorks vil verdens luftfartsselskaber i år omsætte for 121 milliarder kroner i såkaldte ancillary revenues, der dækker over tillæg, afgifter, ekstra tilvalg og services. Analysen forudser en femdobling af denne post fremover.

Priskrigen trækker passagererne til karrusellen, men de rene billetpriser er så lave, at den del af forretningen skaber underskud.

For luftfarten har priskrigen derfor tvunget selskaberne til at tjene ind på gyngerne, hvad de mister på karrusellen. Den øvelse har luftfartsselskaberne allerede været ganske dygtige til og nu ser det ud til, at de bliver endnu dygtigere.

En helt ny analyse foretaget af IdeaWorks forudser, at verdens luftfartsselskaber tilsammen vil omsætte for $22,6 milliarder i 2010 i de såkaldteancillary revenues, der dækker over tillæg, afgifter, ekstra tilvalg og services.

Det er dobbelt så meget som i 2008 og svarer til121 milliarder danske kroner. Det skriver Air Transport World Online.

Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Amadeus, og her forudser man en fortsat stærk vækst i disse tillæg og gebyrer. Philippe Chereque, der er Executive Vice PresidentCommercialhos Amadeussiger, atde 121 milliarder kroner nok er et markant beløb, men atdet fortsat er mindre end 5 % af den samlede omsætning hos de analyserede selskaber.

“Vi foreventer at indtægten fra ancillary revenues vil vokse markant da det først er nu, at luftfartsselskaberne er begyndt at anvende rejsebureauerne som salgskanal for hele paletten af ancillary services,“ siger Philippe Cherequefar Amadeus.

Philippe Chereque forudser, at luftfartselskaberne på globalt plan vil kunne femdoble indtægterne fra ancillary revenue posterne til mere end 565 milliuarder danske kroner over de kommende år.

Der er langt fra alene tale om mere eller mindre skjulte gebyrer og afgifter, men derimod ekstra services og ydelser, der er skræddersyet til flyvningen.

Således fremhæver analyse Ryanair, der sælgertasker og kufferter fra Samsonite som er godkendt til at kunne medbringes som håndbagage eller KLM, der i øjeblikket tester muligheden for at rejsende på forhånd kan forudbestille og købe mad a la carte på langdistanceruterne.

Ifølge analysen ventes mobile services også at blive en mulig indtægtskilde, men samtidig advarer analysen om, at salget af alle disse ekstra ydelser og services ikke per automatisk lander direkte på bundlinjen.

Den stigende individualisering af den rejsendes ønsker og bestillinger kan medføre store udfordringer, hvis et fly aflyses, og man så skal have ombooket et fly fyldt med passager, der alle har individuelle krav og ønsker til forudbestilte sæder,inflight entertainment, ekstra bagage og individuel mad.

Den udfordring skal luftfartsselskaberne også medtage i deres betragtninger om hvilke former for ancillary revenue, der vil være rentable.