Travel managers skal udarbejde en politik for anvendelse af nye applikationer i smartphones i forbindelse med virksomhedernes rejseaktivitet. I modsat fald kan man miste kontrollen over medarbejdernes rejser.
Nye muligheder giver nye trusler. Det i hvert fald tilfældet, hvis man skal tro et indlæg fra en it-ekspert vedrørende anvendelsen af nye applikationer på smartphones.
Advarslen kommer fra Stefan Wagner, der er CEO hos selskabet mvolution i Frankfurt.
Vedden nylige Business Travel Market konference i London talte Stefan Wagner om hvordan man skal håndtere anvendelsen af mobile enheder i forbindelse med rejseaktiviteten,og her opfordrede han virksomhedertil at formulere en klar strategi på området. I modsat fald mister de kontrollen over rejseaktiviteten.Det skriver Air & Business Travel News.
Årsagen er den stigende udbredelse af iPhones og andre smartphones, hvor nye applikationer giver et hav af muligheder for at bestilleflyrejser,tilpasse rejseplanen,checke ind,ændre hotelreservationer og mange andre aspekter før, under og efter rejsen.
De nye muligheder kan rokke ved virksomhedernes rejsepolitik da applikationernegiver langt flere valgmuligheder for de rejsende til at tilpasse og skræddersy deres rejseoplevelse undervejs.
Derfor opfordrede Stefan Wagner fra mvolution selskaberne til at udarbejde en politik for anvendelsen af håndholdte enheder i forbindelse med rejsen.
Ifølge Stefan Wagner har travel managers flere valgmuligheder i udarbejdelsen af en mobil rejsestrategi. Den første mulighed, er at firmaet udvikler sine egne applikationer og dermed opnår fuld kontrol, men det er kostbart.
En anden mulighed at at anvende en standard platform hvor de tilladte applikationer så kunne bygges ind, men også dette er forbundet med omkostninger.
En tredje mulighed er blot at udarbejde en liste over godkendte applikationer for de rejsende, hvilket er en billig løsning.
Til gengæld advarede Stefan Wagner imod den sidste mulighed, nemlig blot at lade stå til og ikke have nogen politik på området.
Ifølge Tony D’Astolfo, der er Senior Vice President hos Rearden Commerce, kan virksomheder, der har etableret en strategi for de rejsende med mobile applikationer faktisk spare penge. Ved at give de rejsende større indflydelse falder antallet af interne henvendelser og opkaldvedrørende rejser nemlig betragteligt.