Tony Fernandes, koncernchef i AirAsia.

Asiens Bjørn Kjos i sit livs krise

AirAsia’s ejer, den malaysiske rigmand Tony Fernandes, står over for sit livs krise, efter at et af selskabets fly styrtede ned i weekenden.

For lidt over 13 år siden købte den dengang 37-årige musikdirektør Tony Fernandes luftfartsselskabet AirAsia af den malaysiske regering for én ringgit – svarende til omkring 1,5 krone. Med i købet fulgte en gæld på omkring 60 mio. kroner, som var blevet opbygget på lidt over fem år. Allerede året efter gav selskabet overskud og lige siden er Tony Fernandes og AirAsia stormet frem uden at se sig tilbage.

Selskabet er i dag Asiens førende lavprisselskab med datterselskaber i Indonesien, Philippinerne, Indien og Thailand samt et særligt langdistanceselskab, AirAsia X. I alt flyves til over 100 destinationer i 22 lande med næsten 200 fly.

Tony Fernandes har for vane at agere frontfigur for selskabet i stil med Virgin Atlantics Richard Branson, som Tony Fernandes kortvarigt arbejdede for, og Norwegians Bjørn Kjos. Den stil holdt Fernandes fast i søndag, da et Airbus A320-fly fra AirAsia’s indonesiske datterselskab forsvandt undervejs på en flyvning fra Indonesien til Singapore.

En million følgere
Allerede få timer efter nyheden om flyets forsvinden satte Fernandes kursen mod lufthavnen i den indonesiske by Surabaya. Flyet var startet herfra på sin tur til Singapore og langt hovedparten af passagererne var indonesere.

Siden flyet forsvandt har Tony Fernandes sendt mere end 15 Twitter-beskeder ud til sine næsten en million følgere. Beskederne har blandt andet bestået af stor ros til AirAsia’s medarbejdere og tak for omverdenens støtte. Fernandes har desuden holdt flere pressekonferencer for lokale og internationale medier.

28. rigeste person
Gennem sit selskab Tune Group ejer Tony Fernandes ikke blot AirAsia, men også en hotelkæde, et Formel1-hold og det engelske Premier League-hold Queens Park Rangers. Han er ifølge Forbes Malaysias 28. rigeste person.

AirAsia er kendt for at have verdens laveste enhedsomkostninger. Selskabet udnytter sine fly i gennemsnit mere end 13 timer i døgnet og har en turnaround-tid på 25 minutter. Selskabet har bestilt næsten 300 nye Airbus A320-mellemdistancefly og AirAsia X har bestilt næsten 100 Airbus A330 og Airbus A350 langdistancefly.