Askeskyen år 1

I april måned sidste år lagde den islandske vulkan Eyjafjallajökull en tung askesky over det europæiske luftrum. Over 10 millioner passagerer blev påvirket af aflysninger. Et år senere er en lang række initiativer sat i gang for at være bedre forberedt næste gang det måtte ske.

For præcis et år siden var størsteparten af det europæiske luftrum lukket i større eller mindre grad. Over 100.000 flyafgange måtte aflyses og mere end 10 millioner passagerer blev påvirket.

Årsagen var den islandske askesky, der i midten af april 2010 lagde sig som en tung dyne over det meste af Europa. Det naturskabte fænomen fra vulkanen Eyjafjallajökull skabte store problemer for den internationale luftfartstrafik.

Herhjemme var luftrummet over Danmark lukket fra kl. 18.00 den 15. april til kl. 02.00 natten mellem 20. og 21. april 2010.

Luftfartsselskaberne havde store omkostninger ved de aflyste afgange og håndteringen af de strandede passagerer, der skulle havde refunderet billetter, ombookes eller overnatte på hotelværelser.

Alene for SAS, Cimber Sterling og Norwegian var tabet ved askeskyen sammenlagt på over 700 millioner kroner.

Her præcis et år efter vulkanudbruddet har myndighederne og luftfartsbranchen iværksat en lang række foranstaltninger.

Allerede på et ministermøde i EUs transportudvalg i maj 2010 blev der enighed om at skabe en bedre håndtering af fremtidige askeskyer. Blandt andet har EU erkendt, at håndteringen af passagerne kræver et bedre lovgrundlag for at sikre ensartede europæiske regler. Et nyt lovudspil ventes i 2012.

EU-Kommissionen, Eurocontrol og European Aviation Safety Agency har netop deltaget i en simulation hos ICAO (International Civil Aviation Organization), hvor man testede effektiviteten af de nye tiltag og procedurer. Vurderingen af forløbet ventes at ligge klar i juni måned.

“Den omfattende indsats i de forgangne 12 måneder har givet gode resultater i form af bedre kriseplanlægning og – procedurer. Men arbejdet fortsætter. Vukanudbrud og andre luftfartskriser er i i deres natur uforudsigelige, og hver eneste vil være forskellig,“ siger EU´s transportkommissær Siim Kallas.

Siim Kallas understreger, at der er gjort betydelige fremskridt i retningslinjerne omkring en askesky og hvilke internationale forholdsregler, der skal tages.

De hidtidige regler fra ICAO var meget strikse ud fra et forsigtighedsprincip, men disse retningslinjer var angiveligt for strenge. De reviderede planer fra ICAO vedrørende Europa blev lanceret i december 2010 og indeholdt blandt andet standardiserede procedurer for hvad man skal gøre ved et vulkanudbrud. De nye retningslinjer indeholder tre forskellige niveauer af askeskyer, så man kan graduere et udbrud og dermed ikke skal lukke ned for al flyvning.

Sideløbende har ICAO etableret den såkaldte International Volcanic Ash Task Force. Denne arbejdsgruppe skal gennemgå alle relevante forhold vedrørende vulkanudbrud og askeskyer og udarbejde et sæt globale sikkerhedsregler og retningslinjer i tilfælde af nye udbrud.

Et andet udslag af askeskyen er en fremskyndelse af Single European Sky-initiativet, hvor man ønsker en bedre koordinering mellem de europæiske luftfartsmynidgheder. Vurderingen er nemlig, at manglende harmonisering forværrede krisens omfang og derfor vil man blandt andet give flere beføjelser til European Aviation Safety Agency (EASA) vedrørende regulering af sikkerhed.

Udover de juridiske regelsæt og reviderede tekniske procedurer har man også koncentreret sig om udvikling af bedre målemetoder af aske-koncentrationen og metoreologiske modeller for askeskyens spredning.

Her er der blandt andet etableret nye radarsystemer på Island for at sikre bedre målinger ligesom London Volcanic Ash Advisory Centre, der har ansvaret for at måle vulkansk askeskyer i den nordlige del af Atlanthavet, har købt et nyt fly der bedre kan måle askekoncentrationer i luften ved direkte prøveflyvninger.

De mange forskellige tiltag skal sikre at det europæiske luftrum vil være bedre forberedt når en ny askesky i fremtidenmåtte opstå.