Asketilbud skal få passagererne tilbage i flyene

Knapt har flyselskaberne fået flyene på vingerne igen, førend der iværksættes kampagner, der skal lokke passagererne tilbage i flyene. Lavprisflyselskaberne sænker priserne og udbyder særlige “asketilbud“, der skal stimulere markedet.

Europas to største lavprisflyselskaber var fredag eftermiddag hurtige på aftrækkeren og fik sendt en lang række flysæder i markedet til særligt lave priser. Askeskyen har skabt en vis tilbageholdenhed i markedet, og selskaberne har fundet det nødvendigt øjeblikkeligt at stimulere markedet med lave priser for at sætte gang i efterspørgslen igen.

Ryanair har sat ca. 3 mio. flysæder til salg for kun € 3 (ca. 25 kr.) pr. strækning. Det er særligt “eksplosive“ tilbud, som Ryanair går ud med, hvor prisen er sænket til en række af de nære destinationer.

EasyJet lokker med en rabat på £ 10 (ca. 85 kr.) på næste flyvning med selskabet. Der leges i kampagnetilbudet fra easyJet med ordet “Cashback“ (kontantrabat), hvor det nu hedder “ ‘ashback“.

Også det ungarske lavprisflyselskab WizzAir, der flyver til en række destinationer i Norge og Sverige – herunder ruten fra Malmø til Prag – har valgt at rabattere sine billetter. Selskabet fejrer at man igen er kommet på vingerne ved at tilbyde en rabat på 20 % på alle selskabets flyvninger frem til 30. juni.

Der er ingen tvivl om, at den kommende tid vil bringe mange “asketilbud“ i markedet, således at efterspørgslen kan komme tilbage til samme niveau som før vulkan-krisen. Derfor er der uden tvivl udsigt til billige flybilletter fra nu og frem til sommerferien.