Atlantic Airways sælger fly

Atlantic Airways har solgt endnu et af de firemotors Avro-jetfly, som tidligere var selskabets varemærke. Nu står der Airbus på tre ud af fire fly hos det færøske selskab.

Ikke mange luftfartsselskabers valg af flytype har været så påvirket af en lufthavns faciliteter, som Atlantic Airways’ flyvalg har været det i forhold til Færøernes eneste lufthavn på øen Vagar.

Indtil for få år siden havde lufthavnen kun en 1250 meter lang startbane. Det tvang Atlantic Airways til at bruge firemotors Avro-jetfly, der er en af de eneste typer af jetfly, som kan operere fra så korte baner.

I 2011 blev banen forlænget til 1799 meter. Og det satte gang i en flådefornyelse hos Atlantic Airways. En fornyelse, som fortsatte i sidste uge. Her solgte Atlantic Airways nemlig et af sine Avro-jetfly til canadiske North Cariboo Air.

Dermed har færingerne kun ét Avro-jetfly tilbage i sin flåde. For bare få år siden var alle fly af denne type. Den dominerende flytype er i dag i stedet blevet Airbus A319, som færingerne har tre af. Det første eksemplar købte de fra ny og fik leveret på Airbus-fabrikken i Hamborg i marts 2012. Det gjorde det blandt andet muligt at åbne en rute fra de regnvåde og stormomsuste 18 atlanterhavsøer direkte til Barcelona i Spanien – til stor glæde for færingerne.

Smittede af på Atlantic
Flere store charterkontrakter med Atlantis Rejser betød, at Atlantic Airways tidligere i år leasede først et og derefter yderligere et Airbus A319-fly. Flyene skulle primært bruges til at flyve Atlantis-gæster til Egypten samt konkurrere på markedet for fuldcharterflyvninger.

Uro i Egypten betød dog, at Udenrigsministeriet i sensommeren frarådede alle ikke-nødvendige rejser til landet – også til badebyerne ved Rødehavet. Det ramte Atlantis Rejser hårdt, da over 90 procent af alle selskabets kunder rejser til Egypten. Og det smittede af på Atlantic Airways.

De tre Airbus A319-fly har 144 sæder hver. Flere branchekilder peger på, at det kan være svært at få fodfæste på markedet for charterflyvninger med lige præcis den størrelse fly. For det er omtrent samme antal sæder, som danske Jet Time har i sine fly. Og dermed er det Jet Time man igen og igen kommer ud i konkurrence med om de attraktive charterkontrakter.