Atter fokus på rejse- og luftfartsbranchen

For fjerde gang indenfor 12 måneder kaster Forbrugermagasinet DR Kontant sig over rejse- og luftfartsbranchen. Denne gang handler det om gebyrer og afgifter.

Forbrugermagasinet DR Kontant har gennem tiden beskæftiget sig med mange forskelligartede emner og brancher. Ofte har det været bilforhandlere, bilværksteder, teleselskaber og flyttefirmaer, der er blevet afsløret i snyd og tvivlsomme forretningsmetoder.

Men Kontant har tilsyneladende valgt at følge rejse- og luftfartsbranchen ganske tæt. Således er det fjerde gang indenfor 12 måneder, at forbrugermagasinet sætter fokus på flyselskaber og rejsebureauer.

“Når du køber flybilletter, lander du ofte i et land af uigennemsigtige priser og skyhøje gebyrer. Kontant checker ind i rejsebranchen og viser vej gennem gebyrjunglen,“ er værten Jakob Kroghs oplæg til aftenens udgave af DR Kontant, der sendes kl. 21.00.

Denne gang fokuseres der blandt andet på forskellene i de gebyrer, der betales til flyselskabet og rejsebureauet samt hvorfor man skal betale for ændring af en flybillet.

“Folk rejser mere end de nogensinde har gjort før, og det er et emne, der tiltrækker masserne. Men der er i dag ryddet godt op i rejsebranchen, hvorfor der ikke er de samme problemstillinger som for fem eller ti år siden,“ forklarer direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

På vegne af medlemmerne er DRF-direktøren naturligvis ked af, at branchen bliver hængt ud for snyd.

“På den ene side er det positivt, fordi forbrugerne tænker, at det er bedre at tale med et professionelt rejsebureau end at lave det hele selv på nettet. Men der kan også være nogle, der sidder tilbage med fornemmelsen af, at man ofte snyder i rejsebranchen.“

Uigennemskueligt
Et af de store problemer for rejse- og luftfartsbranchen er de mange individuelle regler, som flyselskaber og rejsebureauer repræsenterer. Der er ikke nogen form for standardisering.

Det betyder, at det kan være svært for forbrugerne at gennemskue, og de mange komplicerede regler giver uanede muligheder for at dykke ned i sager på meget snævre områder.

Eksempelvis har DR Kontant sat fokus på en sag, hvor en forbruger vil ændre en flybillet, fordi navnet er forkert. Problemet mener DRF-direktøren er perifært, da der udstedes 3 mio. flybilletter om året i Danmark, hvoraf 192.000 refunderes. Af denne mængde er det blot en meget beskeden del, der repræsenterer refunderinger på grund af forkerte navne.

“Det er næsten umuligt at skrue information sammen, så det er forståeligt for kunderne. Det er fuldkommen uigennemskueligt, som reglerne er nu,“ fastslår DRF-direktør Lars Thykier.

Tidligere programmer i DR Kontant

Flyforsinkelser: Sådan får du kompensation (12FEB13)

SAS bryder loven når dit fly er forsinket (19MAR13)

Sær regel koster dyre ekstrabilletter (23OKT12)