Alexis von Hoensbroech, Austrian Airlines (Foto: Lufthansa Group)

Austrian Airlines skifter koncernchef

Den 47-årige Alexis von Hoensbroech overtager den 1. august ansvaret for Austrian Airlines . Han har siden 2005 været ansat i Lufthansa.

Den 1. september 2009 blev Austrian Airlines fusioneret ind i Lufthansa-koncernen, og den ansvarlige for integrationen var Alexis von Hoensbroech i sin rolle som Project Manager for Airline Integration Management.

Ni år senere kan han sætte sig i chefstolen for det flyselskab, som han var med til at integrere i Europas største luftfartskoncern.

Alexis von Hoensbroech er den 1. august er udnævnt som ny topchef i det østrigske flyselskab, der tidligere på året kunne fejre 60-året for etableringen. Han afløser Kay Kratky, der i en alder af 60 år har valgt at gå på pension efter tre år som topchef for Austrian Airlines. Sammen med kommerciel direktør Andreas Otto og finansdirektør Wolfgang Jani skal Alexis von Hoensbroech udgøre den nye ledelse i selskabet.

Den kommende koncernchef er uddannet i filosofi og astrofysik ved universitetet i Bonn, inden han i 1999 startede karrieren i konsulentvirksomheden The Boston Consulting Group,hvor han var beskæftiget i afdelingerne i henholdsvis München og Tokyo.

I 2005 blev Alexis von Hoensbroech ansat i Lufthansas division for strategier og datterselskaber, inden han blev tildelt projektansvaret for integration af flyselskaber i den periode, hvor Lufthansa fik både Austrian og SWISS under sine vinger. Fra 2010 til 2014 blev det til en rolle som kommerciel chef for Frankfurt-hub inden den nuværende beskæftigelse som kommerciel direktør for Lufthansa Cargo.

Stærk konkurrence på hjemmemarkedet
Udnævnelsen, der blev godkendt på et bestyrelsesmøde tidligere på ugen, fik disse ord med fra Harry Hohmeister, der er bestyrelsesformand i selskabet.

“Alexis von Hoensbroech har den perfekte baggrund og dybtgående luftfartserfaring til at etablere Austrian Airlines som et rentabelt flyselskab på den stærkt konkurrenceprægede østrigske marked.”

Udfordringer bliver der nok af for den nyudnævnte koncernchef. Lavprisflyselskaberne Wizz Air og Lauda Air, hvoraf sidstnævnte ledes af Ryanair, har valgt Wien-Schwechat lufthavnen som kamplads for en gigantisk offensiv, der uden tvivl vil lægge et stærk pres på det østrigske Star Alliance-selskab.

Samtidig har Austrian et påtrængende behov for at igangsætte en fornyelse af langdistanceflåden, der består af ældre fly af typerne Boeing 767 og 777, og det var oprindeligt planen, at en beslutning herom skulle tages i 2018. Men Lufthansa-koncernens øverste topchef Carsten Spohr, gjorde det for et par måneder siden klart, at det ikke kan komme på tale så længe Austrian har 10 procent af flådens fly og kun leverer fire procent af indtjeningen.

 

Relaterede artikler:

EasyJet overhaler Austrian i Østrig

Austrian får ikke lov at købe nye langdistancefly

Austrian præsenterer nyt design

Austrian overvejer køb af nye langdistancefly