Avisleder revser luftfarten

En leder i Jyllands-Posten kræver en gennemgribende regelsanering af luftfarten. Under overskriften “Luftbårent vanvid“ gør avisen sig endvidere til talsmand for at forbyde enhver offentlig støtte eller offentlig ejerskab af luftfartsselselskaber eller lufthavne.

Det er sommer og ferietid, hvilket tilsyneladende også har indfundet sig på Jyllands-Postens debatsider. På lederplads med overskriften “Luftbårent vanvid“ gjorde avisen sig i går til talsmand for at forbyde enhver form for offentlig støtte eller offentligt ejerskab af luftfartsselskaber og lufthavne.

Udover at det underminerer den frie markedsøkonomi finder Jyllands-Posten det også problematisk, at EU-medlemslandes direkte eller indirekte ejerskab af aktørerne i luftfartsindustrien tilsyneladende ifølge avisen forhindrer fri og fair konkurrence.

Regeringerne kan ifølge JP tilsynelande ikke handle frit og eksempelvis gribe ind overfor en uoverskuelig jungle af skatter, gebyrer og afgifter, der gør det vanskeligt for forbrugerne at overskue billetpriserne og markedet som helhed.

“Luftfartsindustrien trænger til en gennemgribende regelsanering, der sætter forbrugerne i centrum og effektivt får ryddet op i de mildt sagt særprægede prissystemer, som luftfartsindustrien har udviklet,“ hedder det i lederen.

Ingen tegn på oprydning
Selvom EU´s konkurrencekommissær Joaaquín Almunia ifølge JP har bebudet nye retningslinjer for statsstøtte til luftfarten, beklager avisen, at EU-Kommissionen hverken lægger op til at forbyde offentlig støtte til luftfartsselskaber eller lufthavne: Herudover kan JP heller ikke se, at der er tegn på, at EU vil rydde op i det man i lederen kalder “luftfartsindustriens pris- og gebyrvanvid.“

Lederen opremser en lang række skatter, afgifter, gebyrer og tillæg, der skal betales i forbindelse med flyrejser. Det er dog en god blanding af “æbler og pærer“, der røres sammen i den store gryde uden at adskille myndighedsbestemte afgifter fra tillæg og gebyr, der blot indgår som en del af billetprisen.

Hos JP hæfter man sig ved, at skatter, gebyrer og afgifter på interkontinentale flyrejser ofte kan udgøre op til en tredjedel af billetprisen og imod halvdelen på europæiske flybilletter. Med alle disse “myriader“ af gebyrer, skatter og afgifter ender billetter der synes at være billige med at blive dyre, er konklusionen i lederen.

Derfor vil JP have de europæiske regeringer til at træffe beslutninger, der er til gavn for forbrugerne i stedet for luftfartsselskaberne og deres aktionærer. I modsat fald forventer JP endnu mere vanvid i luften.

Læs lederen her.