Bagagefolk skyder tilbage på CPH

Flere ansatte i Københavns Lufthavns bagagehal opfordrer lufthavnen til at investere i nyt løftegrej, i stedet for at beskylde medarbejderne for at fejlbetjene udstyret.

Når kufferterne i Københavns Lufthavns bagagesorteringshal skal løftes fra sorteringsbåndet og over på bagagevogne eller ind i bagagecontainere, eller når kufferterne skal den anden vej, så bruger medarbejderne nogle løftekroge, som ifølge fagforeningen 3F giver skulder- og rygskader. Stod det til 3F blev løftekrogene udskiftet med mere moderne teknologi.

Københavns Lufthavn sagde tirsdag til CHECK-IN.dk, at problemerne med løftekrogene til gengæld alene skyldtes, at medarbejderne ikke betjener udstyret rigtigt. Det har ergonomiske eksperter ifølge lufthavnen slået fast.

Forskellig fart
CHECK-IN.dk har talt med flere ansatte, der står med løftekrogene i hånden til daglig. De kan ikke genkende lufthavnens påstand om at det skulle være fejlbetjening, der giver problemerne. Flere ansatte fortæller hvad det er for helt konkrete problemer, som der ifølge dem er med de hydrauliske løftekroge.

Hvis håndtaget knækker og en kuffert ryger ned, ryger løftekrogen til gengæld op. Og det kan være med vidt forskellig fart alt efter hvilken krog medarbejderen har fat i. Desuden er der stor forskel på hvor hurtigt krogene løfter kufferterne op og hvor hurtigt de sænker dem ned igen.

”Når man trykker håndtaget ind på løftekrogen, ved man ikke hvor hurtigt den kører. Trykket er forskelligt fra krog til krog, og du kan ikke justere dig ud af det,” siger en bagagemedarbejder, der ønsker at være anonym, af frygt for at miste sit job.

Bagagecontainere, der åbnes i siden, bliver brugt i stor stil på mange fly i Airbus A320-familien fra SAS og andre luftfartsselskaber. Men det giver store udfordringer for bagagemedarbejderne at bruge løftekrogene, som hænger i loftet, til at laste kufferter ind i den type bagagecontainer.

Sagt det i mange år
Flere af de ansatte CHECK-IN.dk har talt med, peger på, at der allerede i dag findes alternativer, hvor der ikke er de samme problemer.

”En el-krog kører i et fast jævnt tempo, også selvom kufferthåndtaget knækker eller kufferten er meget tung. Der er behov for flere forskellige typer hjælpemidler. Det duer ikke at basere det hele på én type,” fortæller medarbejderen og fortsætter:

”Medarbejderne er trætte af det, og har sagt det i mange år til handlingselskaberne og Københavns Lufthavn,” påpeger medarbejderen.

Ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger har løftekrogene ikke været udskiftet siden bagagehallen blev taget i brug for omkring 15 år siden. Lufthavnen er i øjeblikket ved at udvide bagagehallens transportbåndfra ni til 11,5 kilometer, så det er forberedt til at kunne håndtere30 mio.passagerer omåret. Iudvidelsen, der beløber sig til 90 mio. kroner, indgår ikke nyt løftegrej.

Robotter i Amsterdam
I flere af de nordeuropæiske lufthavne, som Københavns Lufthavn måler sig op imod, er man langt fremme med at implementere udstyr, der gør det nemmere at håndtere kufferterne. I Stockholms Arlanda lufthavn har man installeret et lille transportbånd, som kan trækkes fra det store transportbånd og ind i bagagecontainerne eller over til bagagevognene. Dermed skal kufferterne ikke løftes op, men kan køre direkte ind på båndet.

I Amsterdams Schiphol Lufthavn har man siden 2008 haft robotter til at flytte kufferterne fra transportbåndene og ind i bagagecontainerne og ned i bagagevognene. Det er et prisvindende system fra tyske Grenzebach. Systemet er også ved at blive indført i Frankfurt Lufthavn. En video på Grenzebachs hjemmeside viser robotterne i aktion.

Ikke diskutere i medierne
Det er medarbejdere fra lufthavnens tre handlingselskaber, der betjener udstyret i bagagehallen. Men selve anlægget er ejet af Københavns Lufthavn. Her ønsker man dog ikke at sige så meget om arbejdsforholdene i bagagehallen.

”Vi vil ikke diskutere de her forhold i medierne. Men vi vil meget gerne diskutere det på de månedlige dialogmøder, som vi har med arbejdsmiljørepræsentanterne,” lyder den kortfattede kommentar fra Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen.

Læs også:

3F og CPH i strid om bagageanlæg