Bangkok tørster efter tredje landingsbane

De thailandske myndigheder erkender, at det kan blive svært at anlægge den tredje landingsbane, som den hastigt voksende Bangkok Suvarnabhumi lufthavn meget snart får brug for.

Kun knap seks år efter sin indvielse er en anlæggelse af en tredje landingsbane i Bangkoks Suvarnabhumi lufthavn kommet på bordet.

Lufthavnen blev åbnet i september 2006 og blev bygget til at håndtere 45 millioner passagerer årligt. Nu er lufthavnen imidlertid hurtigt på vej mod sit kapacitetsloft. De to landingsbaner begrænser operationerne til 76 starter og landinger per time. Men det er langt fra nok til at håndtere de voksende turistmængder og stigende passagertal.

“Jeg tror, vi har brug for en ekstra landingsbane til at fungere som aflastning,“ siger Thailand vicetransportminister Chadchart Sittipunt.

Der er ledige landarealer omkring lufthavnen til at anlægge den tredje landingsbane på. Men ministeren frygter, at problemer med øgede støjmængder vil kunne stikke en kæp i hjulet på projektet. Han forventer, at det vil tage et år at afslutte en miljøvurdering, der vil kunne vise hvor megen ekstra støj en ny landingsbane vil betyde.

Skulle opførelsen af den ekstra landingsbane trække i langdrag eller ikke blive til noget, kan flere thailandske luftfartsselskaber tænkes at ville flytte deres indenrigsflyvninger til den gamle Don Muang lufthavn, hvor kun ganske få selskaber opererer fra i dag.

Fem landingsbaner
Lufthavnen har dog også sat gang i en udvidelse af terminalerne. Sidste år gik man således i gang med opførelsen af en satellitterminal syd for lufthavnens største terminal. Desuden vil man senere i år påbegynde opførelsen af en indenrigsterminal. De to projekter forventes at øge lufthavnens kapacitet til 65 mio. passagerer.

Hvis de nye terminaler suppleres af en tredje landingsbane vil lufthavnen kunne håndtere op mod 103 mio. passagerer.

Den thailandske regering har planer i skuffen, der på lang sigt vil kunne udvide Suvarnabhumi til at kunne håndtere mere end 150 mio. passagerer. Det omfatter fem landingsbaner flankeret af to terminaler, to satellitterminaler og to indenrigsterminaler.