BCD-kunder selvbooker mere end 60 procent

BCD Travels online-booking system er blevet opgraderet, hvilket betyder, at bureauets erhvervskunder nu i gennemsnit booker flere end 60 procent af alle rejser selv.

De danske virksomheder vælger i stadig stigende grad at bestille forretningsrejser online fremfor at sende en e-mail eller ringe til rejsebureauet, som det tidligere var praksis.

Årsagen skal findes i, at de nye teknologier er blevet modnet, således at de i større omfang kan rumme de mange specifikke kundekrav samtidig med, at rejsebureauerne i større omfang har fået konsolideret priser på fly, hotel og billeje fra samtlige salgskanaler.

Hos erhvervsrejsebureauet BCD Travel har man i modsætning til kollegerne i branchen udviklet sig eget system, NordicBusinessOnline. Et system, der er bygget på egen platform i modsætning til mange andre online-systemer, der er bygget på en skabelon fra tyske i:FAO (Cytric) eller franske Amadeus e-Travel Management.

Det har tilsyneladende været anstrengelserne værd for BCD Travel, idet anvendelsesgraden – den såkaldte “adoption rate“ – siden en nylig relancering har passeret 60 procent.

”Relanceringen har bragt anvendelsesgraden af online bookinger hos vore kunder op på over 60 procent. Vi har de seneste måneder arbejdet hårdt på at opgradere systemet og gøre det meget brugervenligt og behageligt at arbejde med i tæt samarbejde med en gruppe af kunder i hele Norden. Deres oplevelser er meget positive, så vi ser et fortsat øget potentiale for endnu flere online bookinger foretaget af kunderne selv,” udtaler Per Markussen, Vice President Commercial hos BCD Travel Nordic.

Kombinerer forskellige produkter og priser
Tidligere på året kunne Danmarks største erhvervsrejsebureau, Carlson Wagonlit Travel, løfte sløret for en adoption rate på 30 procent, mens VIA Egencia kunne præstere 35 procent.

Den danske ledelse i begge erhvervsrejsebureauer mente dog, at den maksimale adoption rate ville være 50 procent med den nuværende kundesammensætning i de respektive bureauer.

Men tilsyneladende har BCD Travel lagt sig teknologisk i spidsen med den relancerede udgave af bureauets online-produkt. Det skyldes ifølge bureauets egen forklaring, at man kan håndtere rutefly, lavprisflyselskaber, bonuspoint og industrielle specialpriser indenfor marine og offshore i én og samme søgning.

“Vores teknologi er så avanceret, at systemet ikke alene matcher den laveste pris på markedet, men ofte kan kombinere billetter til en pris, som er lavere end andre systemer formår,“ vurderer Per Markussen.