Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Bedrageri og leverandørkonkurs truer lufthavn

Den skandaleramte tyske Berlin Brandenburg-lufthavn er nu blevet offer for en konkurs hos en vigtig underleverandør samt mistanke om bedrageri fra en anden leverandørs side.

Et af de største skandaleprojekter i nyere tysk historie er lufthavnsbyggeriet i Berlin. Den nye storlufthavn i Brandenburg skulle oprindeligt have været klar til indvielse den 30. oktober 2011, men åbningen er flere gange blevet udskudt på grund af fejlagtig dimensionering af hele lufthavnens ventilationsanlæg samt andre byggefejl.

Lige nu er det planen, at Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) skal åbne i slutningen af 2017. Men i løbet af de seneste 14 dage er der opstået tvivl om, hvorvidt der kan ventes nye forsinkelser.

Det skyldes, at den hollandsk Imtech-koncern har anmeldt det tyske datterselskab Imtech Deutschland GmbH & Co konkurs. Imtech har været ansvarlig for alle elektriske installationer i den kommende storlufthavn og er samtidig med i IMCA-konsoritet, der har stået for opvarmning, ventilation og air-condition.

Da konkursen blev kendt for 10 dage siden følte koncernchef Karsten Mühlenfeld fra Berlin Airports sig kaldet til at udsende en pressemeddelelse, hvori det blandt andet hed.

“Imtech er en af nøglevirksomhederne i bygningen af den nye lufthavn. Fra vort perspektiv er det klart, at en konkurs vil påvirke de milepæle vi har sat op for at kunne afslutte byggearbejdet i marts 2016. Vi har nu nedsat en task force, der skal vurdere, hvorvidt og i hvilket omfang den planlagte åbning i andet halvår af 2017 vil blive ramt af dette.“

Mistanke om bedrageri og risiko for flere konkurser
Tidligere på ugen kunne den nedsatte task force aflægge den første rapport til Berlin Airports. Det er blevet aftalt med boets kurator, at Imtech skal færdiggøre det elektriske arbejde, som der oprindeligt blev givet tilbud på. Betalinger for arbejdets udførelse vil blive indsat på en spærret konto, som kun boet har adgang til.

“Med aftalen med Imtech har vi i første omgang taget en vigtig beslutning med henblik på at minimere konsekvenserne af Imtech´s konkurs for det tyske selskab, der arbejder for FBB. Det sikrer, at byggearbejdet kan fortsætte. Task forcen vil nu fortsætte arbejdet og drøfte de næste skridt med alle involverede parter og i særdeleshed kurator. Der vil til stadighed være en risiko for, at andre leverandører går konkurs,“ udtaler Karsten Mühlenfeld i en pressemeddelelse.

Et problem kommer dog sjældent alene. Tidligere på ugen besluttede FBB at indgive politianmeldelse mod Siemens AG, idet man mente, at der var begået bedrageri fra medarbejderne i den tyske virksomhed, der havde udstedt fakturaer på arbejde, der ikke var blevet udført. Fakturaerne har lufthavnen allerede betalt til Siemens.

Den offentlige anklager i Cottbus gennemgår nu materialet fra FBB, og lufthavnen oplyser, at anmeldelsen er foretaget med samtykke fra den tyske industrikoncerns ledelse.