Berlin Brandenburg-lufthavnen har lagt en “troværdig og pålidelig” tidsplan, der skal sikre at lufthavnen åbner i oktober 2020,
Om mindre end tre år, i oktober 2020, åbner Berlins skandaleramte Berlin Brandenburg-lufthavn omsider. Det er i hvert fald ambitionen hos lufthavnens bestyrelse og ledelse, som fredag efter et bestyrelsesmøde præsenterede en tidsplan, der skal føre frem til at lufthavnen langt om længe kan åbne i efteråret 2020 ved overgangen fra sommer- til vinterfartplan.
“Med dagens bestyrelsesmøde begynder vi sidste fase af terminalens gennemførelse og dermed åbningen af BER,” sagde lufthavnschef Engelbert Luetke Daldrup til tyske medier.
Daldrup kaldte det nye mål med åbningsdato i oktober 2020 for “troværdigt og pålideligt”, men erkendte, at prisen på 6 mia. Euro – svarende til omkring 45 mia. danske kroner – kunne forventes fortsat at stige.
Bestyrelsesformand Rainer Bretschneider mener, at den nye deadline vil være med til at sætte fart på indsatsen for at løse de udestående tekniske problemer.
“Nu skal vi vinde den mistede tillid tilbage,” sagde han fredag til tyske medier.
Største byggeskandale i nyere tid
Hvis lufthavnen når i mål med den nye tidsplan og kan slå dørene op for passagerer og flyselskaber i oktober 2020, så vil det være ni år efter at den oprindeligt skulle være åbnet.
Fortællingen om Berlin Brandenburg-lufthavnen syd for den tyske hovedstad er nemlig en fortælling om nok den største byggeskandale i nyere tysk og europæisk historie. Således var det i første omgang planen, at lufthavnen skulle være indviet tilbage i oktober 2011.
Det blev i første omgang udskudt til 3. juni 2012. En dato som luftfartsselskaber og alle andre aktører i de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, navigerede efter. Alt var klar til den store operation, som det er at flytte fra en lufthavn til en anden samtidig med at man opretholder trafikprogrammet.
Men 14 dage før indvielsen satte brandmyndighederne foden ned. Udluftningen i de store glasbeklædte lufthavnsterminaler var ganske enkel god nok til at kunne suge røg væk i tilstrækkelig grad i tilfælde af en brand.
Udskyde igen og igen
Lige siden har ingeniører og arkitekter kæmpet med at finde en løsning på udluftningsproblemerne. Samtidig har lufthavnens bestyrelse og bystyret i Berlin, som ejer en del af lufthavnen, igen og igen kommet med udmeldinger om forventede åbningsdato – for så at udskyde det igen.
Først hed det marts 2013. I efteråret 2012 blev det rykket på ny til den 27. oktober 2013 til vinterfartplanernes ikrafttræden. Og i januar 2013 blev det udskudt på ubestemt tid. Siden da har der været tale om en mini-åbning med kun omkring 10 daglige afgange i en indkøringsperiode. Den plan blev imidlertid lagt i skuffen igen.
I februar 2014 vurderede lufthavnens nye bestyrelsesformand, tidligere airberlin-direktøer Hartmut Mehdorn, at en åbning i 2016 kunne være sandsynlig. Det kom dog heller ikke til at holde stik. I december 2014 sagde lufthavnens bestyrelse, at en åbning i andet halvår 2017 var sandsynlig. I starten af i år lød vurderingen så på, at man kunne tage imod de første fly og passagerer i efteråret 2018. Men der var også en risiko for, at det først kunne blive i 2019.
Prisen for den nye storlufthavn er desuden eksploderet fra to til over seks milliarder euro – svarende til næsten 45 milliarder kroner.
Nye fly og ruter
Brandenburg-lufthavnen er dimensioneret til 27 millioner passagerer. Det havde været ganske udmærket, hvis lufthavnen ellers var åbnet i 2012. Nu har Tegel og Schönefeld til sammen langt mere end det – knap 33 millioner passagerer i 2016. Og der er ikke meget der tyder på, at den tocifrede vækst i Berlin Schönefeld stopper. Den er nemlig især drevet af den base, som Ryanair har etableret i lufthavnen og løbende udbygger med nye fly og nye ruter. Desuden har en lang række flyselskaber annonceret nye ruter fra Berlin Tegel i kølvandet på airberlins opløsning.
Derfor har bestyrelsen for Brandenburg-lufthavnen da også, allerede inden lufthavnen er åbnet, vedtaget at udvide den med en ny terminal. Det skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere otte millioner passagerer. Terminalen bliver en forlængelse af lufthavnens nordlige finger.
Tidligere har det også været på tale at opføre en særlig lavpristerminal adskilt fra resten af lufthavnen. Den plan er indtil videre tilsyneladende lagt på hylden.
Længere ude i horisonten kan der blive tale om at udvide lufthavnen med en tredje landingsbane og flere satellitterminaler, der skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere op mod 50 millioner passagerer.
Relaterede artikler:
Nye problemer kan udsætte Berlin-åbning til 2021
Tysk transportminister: Tegel skal bevares
Risiko for Berlin-åbning i 2019
Ny tvivl om åbning af Berlin-lufthavn