Billund er en sommerlufthavn

Billund Lufthavn er en udpræget sommerlufthavn med 69 procent af trafikken i det syv måneder lange sommertrafikprogram. De øvrige danske lufthavne har en mere jævn fordeling af trafikken.

I luftfartens verden er sommeren lang og vinteren kort. Tidtabellerne er nemlig indrettet efter den internationale sommertid, der primært anvendes i Europa og Nordamerika.

Det betyder, at flyselskabernes vintertrafikprogram varer fra sidste weekend i oktober frem til sidste weekend i marts, i alt fem måneder. Tilsvarende varer sommertrafikprogrammet syv måneder fra sidst i marts til sidst i oktober.

Afhængig af trafikkens sammensætning har nogle lufthavne end relativ større overvægt af passagerer i sommerhalvåret end i vinterhalvåret. Det viser en sammenligning af passagertallene i de fire største danske lufthavne for de seneste 12 måneder.

Sæsonmæssig fordeling af passagerer

Sæson CPH BLL AAL AAR
Sommer (APR-OKT) 14.796.410
(64 %)
1.880.138
(69 %)
814.576
(60 %)
318.050
(63 %)
Vinter (NOV-MAR) 8.462.443
(36 %)
847.923
(31 %)
534.787
(40 %)
184.667
(37 %)
Hele året 23.258.843
(100 %)
2.728.061
(100 %)
1.349.363
(100 %)
502.717
(100 %)

Kilde: Selskabernes hjemmesider – Periode: OKT11 til SEP12

Meget sommertrafik i BIllund
Danmarks næststørste lufthavn i Billund er således en typisk sommerlufthavn med 69 procent af passagererne i de syv sommermåneder. Men det har sine årsager.

”Vi har meget mere trafik om sommeren end om vinteren. Vi har alene 1 mio. charterpassagerer i Billund Lufthavn, og der er ingen andre danske lufthavn, der proportionalt har samme antal charterpassagerer. Herudover har nogle flyselskaber et stærkere trafikprogram om sommeren, hvilket er tilfældet med Ryanair,“ forklarer marketingchef Jesper Klausholdm. fra Billund Lufthavn.

Ijuli månedrejste næsten 358.000 passagerer gennem lufthavnen, mens kun 164.000 fandt vej gennem terminalen i januar måned iår. Det skaber udfordringer medat tilpasse bemanding og aktiviteter efter så store sæsonmæssige udsving.

”Det giver potentiale for udviklingi resten af året. Vi har gearet vores infrastruktur og organiaiton efter de travlesommermåneder. Der liggersåledes etuudnyttet potentiale,“ siger Jesper Klausholm.

Jævn passagerfordeling
Omkring 160 kilometer kørsel nordpå ligger Aalborg Lufthavn. Her er passagerfordelingen markant anderledes. I den nordjyske lufthavn rejser 60 procent af passagererne i sommermåneder og 40 procent i vintermånederne. Dermed er passagerfordelingen væsentligt mere jævn hen over året med lidt mere end 100.000 passagerer per måned.

Hos Aalborg Lufthavn er det indenrigsruten til København, der er medvirkende til at sikre en mere stabil aktivitet hele året. Denne type trafik har ikke så store sæsonmæssige udsving.

Selvom Billund Lufthavn har dobbelt så mange passagerer end Aalborg Lufthavn, så er den svageste måned i Billund og den største måned i Aalborg næsten lige store. I januar rejste 164.000 passagerer igennem Billund Lufthavn, mens der var 130.000 i august måned i Aalborg Lufthavn.