Billund Lufthavn afhængig af charter- og lavpristrafik

I marts måned var der mere eller mindre stilstand i udviklingen i udenrigsrutepassagerer i Billund Lufthavn, mens chartertrafikken steg med 25 procent. I årets tre første måneder repræsenterer chartertrafikken således 87 procent af den samlede vækst på i alt 30.813 passagerer i Billund.

Da Cimber Sterling i oktober måned sidste år offentliggjorde beslutningen om at afvikle selskabets leisure-ruter fra Billund Lufthavn, blev det begrundet med, at det jyske marked og Billud Lufthavn i særdeleshed er bedst egnet til chartertrafik, da det ifølge Cimber Sterling var svært at få lønsomhed i leisure-ruterne fra de jyske lufthavne.

“Jylland er utroligt stærkt på chartermarkedet. Det er den trafik, der vokser hurtigst ud af Billund,“ sagde kommerciel direktørJacob Krogsgaard til CHECK-IN.dk i oktober måned.

Et halvt år senere viser det sig, at luftfartsdirektøren faktisk har fået ret i hans vurdering.

87 procent af nye passagerer er charterejsende
I årets tre første måneder af 2012 erantallet af passagerer i Billund Lufthavn vokset med 6,1 procent til i alt 535.611 passagerer. Det svarer til en nettovækst på 30.813 passagerer, hvoraf 26.784 – eller godt 87 procent -er hentet direkte i chartersegmentet.

Netto er der kunskabt 3.375 nye passagerer i ruteflytrafikken, idet tilbagegangen i indenrigstrafikken slugte næsten hovedparten af den beskedne fremgang på 2,9 procent i udenrigsrutetrafikken.

Udenrigsrutetrafikken gik således i første kvartal frem fra 311.430 til 320.298 passagerer, mens indenrigspassagerne blev reduceret fra 34.815 i første kvartal 2011 til blot 29.252 i årets første kvartal af 2012. En tilbagegang på 16 procent.

De fem største ruteflydestinationer i marts måned var henholdsvis Amsterdam, London, Frankfurt, Oslo og Paris. Lavprisflyselskabet Ryanair dominerer på London med ruten til Stansted, men Norwegian supplerer op med kapacitet på ruten til Oslo i konkurrence med Cimber Sterling.

To ud af tre passagerer rejser charter eller lavpris
Totalt set forventer Billund Lufthavn minimum 2,8 millliioner passager i 2012, hvoraf op imod 1,8 millioner svarende til knap 65 procent forventes at være charter- og lavprispassagerer.

Med Ryanairs base-etableringer Billund Lufthavn reelt ved at ændre profil fra at værecharter- og udenrigslufthavn til fremover at kunne kaldes en overvejende charter- og lavprislufhavn.

Tiltrækningen af nye netværksselskaber til lufthavnen samt udviklingen i Ryanair og andre lavprisflyselskabers aktiviteter i Billund Lufthavn, vil med tiden være afgørende for, hvilken endegyldig profil, der skabesfor den internationale vestdanske lufthavn.