”Det er et oplæg til forhandling. Der er ingen der ved hvor det ender,” siger Billund Lufthavns direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, om regeringens forslag om at droppe jernbanen til lufthavnen.

Billund Lufthavn har masser at tilbyde vindmøllebranchen

Billund Lufthavns administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen går i et debatindlæg i Dagbladet Børsen i rette med anonomye kilder, der hævder, at Siemens Wind Power vil flytte topledelsen til Hamborg som følge af bedre flyforbindelser fra den nordtyske by sammenlignet med Billund.

Tirsdag kunne Dagbladet Børsen i en stort opsat artikel berette, at der var frygt for udflytning i vindmøllegiganten Siemens Wind Power, der har 5.000 ansatte i Danmark.

Vindmølleselskabets topledelse skulle angiveligt være under udflytnng fra Brande til Hamborg i Nordtyskland. En anonym kilde gav følgende forklaring til avisen: “Årsagen er banal. Der er forbindelser med fly fra Hamborg til stort set alle dele af verden. Det er der ikke fra Billund Lufthavn.“

Dette citat fik lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen til at fare i blækhuset. I et debatindlæg i onsdagens udgave af Dagbladet Børsen, slår han fast, at Billund Lufthavn efter hans opfattelse står stærkt på den europæiske point-to-point trafik samt adgangen til de store europæiske trafikknudepunkter.

“Jeg synes, at der var en række faktuelle fejl i artiklen. Det er korrekt at Hamburg Airport er større end Billund Lufthavn, men derfor har de ikke et bedre produkt, end vi har,“ siger Kjeld Zacho Jørgensen til CHECK-IN.

Passagerer fra Hamborg må som regel skifte fly i de samme europæiske knudepunkter, som vores gæster for at komme videre ud i verden,“ hedder det i indlægget. Heri peger lufthavnsdirektøren samtidig på, at det tyske luftfartsselskab Lufthansa har indsat større fly og øget til fire daglige frekvenser på ruten fra Billund til Frankfurt.

Plads til forbedring

Kjeld Zacho Jørgensen erkender dog, at produktet til München ikke er så godt som hoskonkurrenten i Hamborg. “München er en vigtig transferlufthavn. Der er plads til forbedring i vort produkt, og det må vi så arbejde på,“ siger han.

Tidligere fløj Cimber Sterling tre gange dagligt mellem Billund og München og i code-share samarbejde med Lufthansa. Code-share samarbejdet er ophørt, og Cimber Sterling har reduceret til to daglige afgange, mens der til sammenligning er 14 daglige afgange fra Hamborg til München med Lufthansa. Og netop Lufthansa har været nævnt flere gange som potentiel ny operatør på en rute fra Billund til München.

Fra Billund Lufthavn kan man i dag flyve til mere end 40 internationale destinationer med rutefly. Og indregner man de såkaldte “one-stop“ destinationer med et flyskifte undervejs, vil omkring 500 destinationer være indenfor rækkevidde. Ifølge Kjeld Zacho Jørgensen vil dette tal være omkring 600 fra Hamburg Airport.

Herudover peges der i debatindlægget på, at Hamburg Airport kun byder på meget få direkte oversøiske flyforbindelser.

Kjeld Zacho Jørgensen konkluderer derfor, at der for en stor international koncern som Siemens Wind Power, altid vil være mange faktorer bag alle beslutninger.
“Billund Lufthavns ruteudbud kan næppe have været udslagsgivende, når Siemens Wind Power samtidig har valgt at placere et videnscenter i Vejle med 600 højtuddannede medarbejdere,“ siger han til CHECK-IN.

“Vi kan byde på masser af luft under vingerne i Billund Lufthavn. Både for vindmøllebranchen og andre travle folk, der gerne vil hurtigt og effektivt ud i verden.“