Billund Lufthavn tættere på Heathrow-rute

Udover de skandinaviske hovedstadslufthavne har Gøteborg og Stavanger – og nu også snart Bergen direkte flyforbindelse til Heathrow-lufthavnen i London. Baseret på den aktuelle størrelse vil den vestdanske lufhavn i Billund være den næste skandinaviske lufthavn, der kan få en direkte flyrute til Heathrow.

Det er ingen hemmelighed, at det er et længe næret ønske i Billund Lufthavn at kunne etablere en direkte flyrute til London Heathrow Airport. I forvejen tilbyder lufthavnen ruter til London City Airport (Sun-Air), London Gatwick (Cimber Sterling) og London-Stansted (Ryanair).

Nu tyder noget på, at en direkte rute til Heathrow er rykket tættere på. Hidtil har det kun været de skandinaviske hovedstadslufthavne samt Gøteborg og Stavanger, der har haft direkte flyforbindelse til Europas mest travle lufthavn.

Men fra 27. marts åbner det Lufthansa-ejede BMI (British Midland) en direkte rute mellem Heathrow og Bergen samt fra Heathrow til Stavanger. Sidstnævnte rute beflyves i øjeblikket også af SAS. Ruterne er muliggjort, da BMI har lukket Heathrow-Glasgow ruten og dermed fået frigivet 7 daglige slots i den travle britiske lufthavn.

Dermed vil de 7 størstenordiske lufthavne fremover haveen rute til Heathrow. Billund Lufthavn er den 9. største lufthavn i Norden med den norske lufthavn Værnes i Trondheim foran sig. Men Trondheim er primært en indenrigslufthavn, hvorfor der menes at være bedre muligheder i det vestdanske marked for en rute til Heathrow.

Kigger på man på antallet af udenrigspassagerer, er Billund da også godt med i forhold til de øvrige større regionale lufthavne i Skandinavien. Gøteborg-Landvetter er størst med over 3 millioner udenrigspassagerer årligt, herefter kommer Bergen med 1,6 millioner, Billund med næsten 1,5 millioner og Stavanger med 1,3 millioner udenrigsrejsende. Trondheim-Værnes havde i 2010 kun 600.000 udenrigspassagerer.

Når og hvis en rute mellem Billund og London Heathrow etableres vil der blive to mulige operatører. Enten British Airways i et muligt samarbejde med Sun-Air, eller også bliver det BMI, der vil forsøge sig i det vestdanske marked. I begge tilfælde vil det kræve frigivelse af slots i Heathrow Airport.

Det vestdanske udenrigsmarked er i høj grad domineret af Star Alliance og SkyTeam i dag. Lufthansa flyver fra slutningen af martsfire gange dagligt til Frankfurt suppleret af Cimber Sterlings tre daglige afgange til München. KLM flyver i sommertrafikprogrammet fire gange dagligt fra Billund og to gange dagligt fra Aalborg til selskabets hub i Amsterdam-Schipol, mens Air France i sommerfartplanen tager hul på en ny rute fra Billund til Paris-CDG.

British Airways og Oneworld-alliancen står noget svagere i det vestdanske marked, idet der som sagtikke er direkte forbindelse til det gigantiske hub i London Heathrow. En situation som meget vel kan ændre sig, idet Billund Lufthavn snart må stå først i køen for en rute til Heathrow.

Foto: Det vil ikke være usandsynligt, at Billund Lufthavn bliver den næste skandinaviske lufthavn med direkte ruteforbindelse til London Heathrow Airport.