Billund-virksomhed køber nye fly for 3,5 mia. kroner

Luftfartsselskabet Garuda Indonesia har indgået en aftale med Billund-baserede Nordic Aviation Capital, der vil købe 12 nye fly til en samlet listepris på 3,5 mia. kroner og udleje dem til det indonesiske selskab.

Den 10. februar i år kunne den canadiskeflyproducent Bombardier udsende en pressemeddelelse om, at et unavngivent luftfartsselskab havde købt seks nye CRJ1000 NextGen fly samt indgået aftale om option på yderligere 12 fly af samme type.

En ordre, der havde en samlet værdi på 1,32 mia. dollars i listepriser, eller det der svarer til næsten 7,9 mia. danske kroner.

Under Singapore Airshow en uges tid senere valgte det indonesiske luftfartsselskab Garuda Indonesia at afsløre sig selv, som den hidtil hemmeligholdte ordregiver.

Men det slutter tilsyneladende ikke her. Udover ordren, der blev indgået direkte mellem Garuda Indonesia og Bombardier, har det indonesiske luftfartsselskab netop indgået aftale om at leje 12 fly af samme type. Leasinggiveren er i følge Air Transport World det Billund-baserede Nordic Aviation Capital (NAC).

“Selvom det er et relativt nyt produkt, viser Bombardier CRJ1000 NextGen flyet, at det har ekstremt gode driftsegenskaber hos de nuværende operatører, hvilket sikrer troværdighed i kombination med de laveste enhedsomkostninger i dette markedssegment,“ siger bestyrelsesformand Martin Møller fra NAC.

Nordic Aviation Capital er i forvejen verdens størsteleasinggiver af turboprop-fly. Men i flåden, der består af mere end 160 fly, er der i stigende grad flere jetfly at finde. I dag betjener Nordic Aviation Capital omkring 30 kunder i 20 lande.

Populært 100-sæders fly
CRJ1000-flyet er en videreudvikling af modellen CRJ900, som SAS blandt andet benytter på de danske indenrigsruter i en 88-sæders version.

Den folængede udgave CRJ1000 kan indrettes med op til 104 sæder, men vil typiskvære indrettet til 100 passagerer i en all-economy version. Skal der være to klasser i flyet, vil der maksimalt være plads til 86 passagerer.

Europæisk ‘launch-carrier’ var spanske Air Nostrum, som også har lejet CRJ1000-fly fra danske NAC. Garuda Indonesia bliver i stedet lanceringskunde i Asien, når de nye fly bliver leveret.

“Den overlegne driftsøkonomi og excellente passagerkomfort imødekommer vores krav til 100-sæders fly til at betjene vores indenrigs- og regionalmarked fra fem forskellige hubs,“ siger Emirsyah Satar, der er CEO hos Garuda Indonesia.

Ved udgangen af marts måned i år var der samlet afgivet ordrer til Bombardier på 55 fly af typen CRJ1000 NextGen, hvoraf 23 allerede var leveret.