Biludlejningsselskaber ventede forgæves

Da askeskyen fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull hærgede i dagevis i april måned sidste år, havde biludlejningsselskaberne kronede dage. Men tirsdag måtte mange af de velforberedte biludlejningsselskaber spejde forgæves efter strandede flygæster.

“Den enes død, er den andens brød.“Det er et gammelkendt ordsprog, der i høj grad også kan anvendes i den aktuelle situation omkring den islandske askesky.

Men luftfartsselskaberne frygter en mulig askesky, venter biludlejningsselskaberne med forventning på, at askeskyen skal komme, således at man kan komme i gang med at leje biler ud til strandede flygæster.

Efter vulkanen Eyjafjallajökulls udbrud sidste år var der kaotiske tilstande foran biludlejningsselskabernes skranker. Men det skal ikke gentage sig – i hvert fald de kaotiske tilstande. Men gerne mængden af kunder, mener biludlejningsselksaberne.

Konsekvensen af sidste års askesky var rigtig mange flyaflysninger i hele Europa, og passagerer i tusindvis der prøvede at leje bil til for at køre hjem til familien. Sixt Biludlejning hargjort klar til, at selskabets kunder kan køre one-way til europæiske destinationer. Samtidig har selskabet fået fremskyndet leveringen af nye biler fra producenter og importører.

”Under sidste års askesky ringede vores telefoner uafbrudt, og vi arbejdede på højtryk for at hjælpe rigtig mange desperate mennesker. Jeg har ikke oplevet en lignende situation tidligere, og det var en logistisk styrkeprøve at få alle ender til at mødes, men heldigvis fik vores udlejningsbiler hjulpet rigtig mange mennesker trygt hjem” siger administrerende direktør i Sixt Danmark A/S, Kasper Gjedsted.

Sidste år var lufthavnene rundt omkring i Europa belejret med strandede rejsende. Rigtig mange søgte mod biludlejningsselskabernes skranker, da flere gerne vil leje en bil og køre hjem til familien frem for at sidde og vente på, at luftrummet igen blev åbnet.

Rigtig mange danskere måtte sidste år leje biler i udlandske byer og lufthavne for at kunne sikre transporten hjem til Danmark. Det medførte, at et stort antal udlejningsbiler fra bl.a. Frankrig, Holland, Belgien og Tyskland blev aflevereti Danmark.

Normalt sendes disse biler tilbage til oprindelseslandende på auto-transportere ned gennem Europa. Men biludlejningsselskabet Europcar valgte at tilbyde kunderne at køre dem tilbage til de europæiske byer mod at slippe for at betale det envejsgebyr, der normalt findes, når man lejer bilen ét sted og sætter den et andet sted.

Men så galt er det slet ikke gået endnu, at denne situation vil kunne blive aktuel. Men det er trods alt positivt at konstatere, at alle branchens aktører er mere på forkant med situationen ved denne askesky end det var tilfældet sidste år. Men biludlejningsselskaberne kan muligvis vente længe på et stort rykind af strandede flygæster, hvis det overhovedet bliver aktuelt i denne omgang.