- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Boeing kan miste titlen som verdens største

Otte år i træk har Boeing haft titlen som verdens største flyproducent. Men MAX-krisen betyder, at der kan være et tronskifte på vej.

På grund af det internationale flyveforbud, som Boeing 737 MAX har været ramt af siden marts, har den amerikanske flyproducent ikke leveret ét eneste nyt MAX-fly i de seneste tre måneder. Og det har naturligvis direkte indflydelse på Boeings samlede leverance af nye fly, der i første halvår faldt med 37 procent sammenlignet med samme periode i fjor.

Omsætter man procenterne til antal leverede fly, faldt Boeings leverancer fra 378 til 239 fly.

Samtidig rapporterede Boeings europæiske rival, Airbus, en stigning i antallet af flyleverancer på 28 procent i samme periode. Og hvis man igen omsætter det til antal fly, viser det en stigning fra 303 til 389 leverede fly.

Godt på vej
Og dermed er Airbus godt på vej til at fravriste Boeing titlen som verdens største flyproducent. En titel som Boeing ellers har siddet solidt på de seneste otte år.

Ifølge Wall Street Journal har Airbus sagt, at man regner med at bygge mellem 880 og 890 nye fly i år, mens Boeing efter planen skulle producere 905 fly i år.

Men da Boeing på grund af groundingen af MAX-flyene har nedsat produktionen af den flytype fra 52 til 42 fly om måneden, er det tvivlsomt, om Boeing kan nå at indhente det forsømte. Ikke mindst fordi der endnu ikke er sat en tidsplan for, hvornår MAX-flyene kan blive gencertificeret og Boeing dermed kan genoptage leverancerne af flytypen.

Ikke meget volumen i 737
Netop 737 MAX er Boeings ’volumensælger’, ligesom A320-serien er Airbus’ mest solgte flytype. Og kigger man på de to producenters leverancer af de to flytyper i første halvår, har Boeing blot leveret 57 styk MAX, mens Airbus har sendt 163 nye fly fra A320-familien afsted til kunderne.

Stoppet i leverancer af nye MAX-fly kostede ifølge Reuters Boeing én milliard dollars i første kvartal, svarende til godt 6,6 milliarder danske kroner. Og selvom Boeing allerede som nævnt har reduceret produktionen af MAX, er det muligvis ikke nok.

Hvis gencertificeringen af MAX trækker ud, regner J.P. Morgan-analytikeren Seth Seifman med, at Boeing kan blive tvunget til at reducere produktionen yderligere, hvilket vil belaste selskabets økonomi yderligere.

Boeing faldet 20 procent
Umiddelbart efter offentliggørelsen af både Boeing og Airbus’ produktionstal for første halvår, faldt Boeing-aktien da også på børsen på Wall Street. Aktien rettede sig dog i løbet af dagen og endte 0,56 procent oppe.

Siden 1. marts – det vil sige kort før Etiophian Air-styrtet – er kursen dog faldet fra cirka 440 dollars for en aktie til cirka 353 dollars svarende til et fald på knap 20 procent.

I samme periode er Airbus’ aktie til sammenligning steget cirka 10 procent.

 

Relaterede links

Boeings leverancer mere end halveret

MAX koster indtil videre Boeing én milliard dollars

Boeing mister stor MAX-ordre